Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Simon_13
MEDLEM

Bokföra försäkringar till anställda

Hej,
Har letat igenom forumet och övriga nätet för svar men kan inte hitta något konkret.
Har följande som betalas via mitt aktiebolag där jag både är ägare och anställd:

Olycksfall 150 kr (K)
Tjänstegruppliv 50 kr (K)
Tjänstepension Fond 2500 kr (T)

Frågan är om jag måste förmånsbeskatta K-klassade försäkringarna?
Och gör jag isådannafall rätt genom följande?

K 1930 - 2700
Tjänstepension:
D 7410 - 2500
D 7533 - 606,5
K 2514 - 606,5
Tjänstegruppliv:
D 7580 - 50
Olycksfall:
D 7583 - 150

När jag sedan skall skapa lönebesked väljer jag i Eekonomi Förmån, tabellskatt för k-klassade försäkringarna.
Detta blir då förutom övriga lönekonton följande:
D 7390 - 200
K 7399 - 200

Är detta korrekt? Och vad behöver jag göra när jag deklarerar förutom att ta upp löneskatten för pensionskostnader?

Tacksam för svar!

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

1. Vad gäller olycksfallsförsäkring ser det korrekt ut att använda konto 7583 i debet. 
2. När det kommer till Tjänstepension kan du läsa mer om det i följande forumtråd: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-tjanstepension/m-p/57839
Det bör vara ett konto i klass 74xx som ska användas och där känns 7410 som ett lämpligt konto. Jag ser också att du tagit upp den särskilda löneskatten vilket ser korrekt ut. 
3. Vad gäller grupplivsförsäkringar ser även detta korrekt ut. En eventuell skattepliktig del bör dock redovisas separat och arbetsgivaravgiften debiteras konto 7510. 

Gällande deklarationen, som säkerligen redan är inlämnad, är det bäst att kolla det med Skatteverket för att få med allt som ska redovisas.

Ha en fortsatt fin dag och tveka inte på att återkomma om det dyker upp fler funderingar. 

/Hanna

Hej Hanna, länken du postade här ovan går till en sida jag inte är behörig till. Finns innehållet någon annan stans?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Bjornbergenheim

Vad bra att du uppmärksammade detta! 

Länken var precis som du sa inte giltig längre, jag har uppdaterat Hannas svar med en korrekt forumtråd. 

 

/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Har fått faktura för försäkring till anställd/delägare i aktiebolag.  Hur bokför jag det? vilka konto ska jag använda?. Tack på förhand

Cheryl_0-1609068486992.png