Bokföra premiebetalning direktpension och vanlig tjänstepension

• 0
  • 15
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Jag har precis börjat använda eEkonomi (använde tidigare Visma eget aktiebolag) och undrar hur man ska bokföra betalning av premier för tjänstepension respektive direktpension för ett aktiebolag.

Tack på förhand!

/Andrés
Foto på andres

andres

• 362 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 15
Foto på 572195

572195

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Konto pensionspremie avdragsgill och ej avdragsgill - eEkonomi.

Vilket konto ska användas till pensionspremie avdragsgill och ej avdragsgill?
Foto på Anna

Anna

• 334 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!
Jag har samma fråga som Anders ställd i. Jag kan inte hitta svar på hans fråga gällande:
” Det finns flera delar
-Ålderspensionspremie.
-Premiebefrielsepremie.
-Sjukförsäkringspremie”
Företaget utbetalar dessa premier till Avanza Bank AB för en ägare som äger 100% aktier och som är anställd på sitt AB.
Det står ingen klassificering av premier på fakturan.
Hur ska man kontera dessa premier?
Uppstår sådana premier en tillgång (konto 13xx ?) och en skuld (konto 22xx ?) för företaget? Eller bokförs bara premier som kostnader ( konto 7421 ?) och betalas en särskild löneskatt 24,26%,
Dt konto 7533 Kt konto 2514 ?
Uppstår någon förmånsbeskattning för ägaren som är anställd för sådana premier?

Ber om hjälp med ovanstående.
Tack på förhand för svaret.
Hälsningar,
Anna
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Utbetalningen matchas under Kassa- och bankhändelser mot ett Övrigt uttag - Egen kontering. Hur konteringen ska se ut kan se lite olika ut, och då det är ett så brett ämne svarar inte vi inte på direkta, specifika frågor om det. Däremot har vi två bra trådar där vidare diskussion kan föras med andra användare. Kolla in trådarna Bokföra premiebetalning direktpension och vanlig tjänsteperson och Redovisning av försäkringar (pension, sjuk, olycksfall, tgl), och fortsätt eventuell diskussion där.

/Karl

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.