Bokföra representation med enbart alkohol

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Hur bokför man extern representation där enbart alkohol förekommer?
Foto på Gufo

Gufo

• 376 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Om endast alkohol ingått skulle jag tro att du maximalt kan göra avdrag för 60 kr per person exklusive moms. Den avdragsgilla delen bokför du på konto 6071. Icke avdragsgill del hamnar på konto 6072. Om du representerat för två personer med totalt 200 kr skulle konteringen då se ut så här:

1930 kredit 200
6071 debet 120 (60 kr/person)
6072 debet 50 (ej avdragsgill del 40 kr + icke avdragsgill moms 10 kr)
2641 debet 30
Foto på Weronica

Weronica

• 230 poäng 100 badge 2x thumb
Gäller detta även för tex en after work med anställda som vd:n har tagit på företagskortet? 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,218 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Du kan läsa mer om reglerna för representation på skatteverkets sida: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/inkomsteravdrag/f... 

/Anna
Foto på Weronica

Weronica

Jag blev inget klokare av att läsa det där. 
Vi var på after work och vi var sju personer. 6 stycken starköl en ett glas vin. Kvittot är på 529 kr. Momsen 105,80. 
Kan jag då bokföra det så här: 
1930 kredit 529
2641 debit 105
6071 debit  420
6072 debit 4
Foto på Annelie

Annelie

• 668 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Weronica!

Nedanstående är helt och hållet egna erfarenheter från mina år som redovisningsassistent. Jag är alltså ingen expert på något vis - men jag vet såpass att det kan spara mycket framtida arbete att ringa Skatteverket en gång för mycket :o)

Jag håller med dig; att försöka inhämta information på Skatteverkets hemsida gör inte alltid saker klarare eller tydligare på något endaste vis...

Men sådan intern representation som du beskriver är problematisk att få igenom vid ev. revision. 
Den ska i allmänhet anses som icke avdragsgill och bokföras på kontogrupp 76 - om det bara var egen personal som var med.

Avdragsgill intern representation medges vid konferens, utbildningsdagar el dyl. Med tydligt dokumenterat schema och innehåll. Två personalfester om året är också ok - men inte mer.

Det är t om så att OM ni väljer att boka som avdragsgill intern representation så kan Skatteverket anse att de anställda fått en skattskyldig förmån i form av fri kost...

Min erfarenhet är att Skatteverket är kanonbra på att informera och vägleda i bokföringsarbetet om man helt sonika ringer och frågar dem!
I efterhand är de inte alltid lika tjänstvilliga...

Lycka till!

//Annelie
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Jag (ek ansv på medelstort företag) är helt enig med Annelie. Kolla med SKV. De är bra på att lämna information. Mitt tips är också att de säger "icke avdragsgillt". Alltså 1930K 7632D.

Foto på Weronica

Weronica

Tack för hjälpen Tina och Annelie =)