Bokföra skrivare och papper - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Jag har lite problem när jag ska bokföra skrivare och papper jag köpt från conrad.se.
Betalade via nätet med kort och har inte fått någon faktura. Förstår inte alls var man ska gå in för att bokföra detta, är det via bokföring ny verifikation, inköp eller kassa och bankhändelse. Är klurigt när man har alla dessa val. 

Någon som kan berätta stegvis hur jag ska bokföra detta och vad jag ska välja?

Har köpt skrivare och papper för 572 kr. Det står inget om moms på mejlet jag har fått, är väl 25 % antar jag?

tacksam för hjälp
Foto på OmarBudde

OmarBudde

• 172 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på TARAB

TARAB

• 1,294 poäng 1k badge 2x thumb
Hej OmarBudde

Du borde ha fått något kvitto från Conrad där momsen framgår. Antingen vid beställningen till ev din mail eller tillsammans med leveransen. Har du begärt att få en faktura vid köpet så kommer nog fakturan så småningom.

För att kunna få dra av någon moms på inköp så måste den även vara specificerad på kvitto eller fakturan. Ingen moms inget avdrag!

När du lokaliserat kvittot eller fakturan så bokförs detta enligt följande. Nedan exempel utgår från att du får en faktura med ett total belopp på 5 ́000:- och specificerad moms om 25% samt anammar faktureringsmetoden.

K2440  5 ́000:-
D5410  3 ́500:- (skrivare)
D6110     500:- (papper)
D2641  1 ́000:-

Lycka till.
Mvh
Theresa
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej OmarBudde,

Som Theresa skriver ovan så ska momsen vara specificerad på kvittot/fakturan för att du ska kunna göra avdrag för den.

I filmen Skapar och betala leverantörsfaktura i eEkonomi visar min kollega Lovisa hur du gör i programmet

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.