Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra skuld

Hej! Ska bokföra en skuld, konto 2393, i eEkonomi. Tänkte gå via Bokföring/Ny verifikation och undrar vad jag ska välja för bokföringsförslag/beskrivning samt hur jag fyller i beloppet i debet/kredit?

6 SVAR 6
sivlai
MEDLEM

Konto 2393 är ju en långfristig skuld till ägaren och du måste ha ett tydligt underlag, på vad skulden avser. Underlaget bokför du i debet och krediterar 2393.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! Skulden avser en aktieutdelning till mig själv som ägare som jag missade göra, så vad väljer jag då i rutorna för Bokföringsförslag och Beskrivning? Eller räcker det att skriva just vad det är i rutan för Beskrivning? Vad blir då underlaget för kontering?

Fd medlem
Inte tillämpbar

osäker men har du bokfört resultat och beslutat aktieutdelning men glömt betala ut cash till dig?


då är det väl en kortsiktig skuld till ägaren och kanske konto 2893.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja stämmer, utdelning baserat på resultat/beslut av år 2017 och som jag insett att jag glömt ta ut pengar från bolaget för under 2018.
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej AH,


När du skapar en manuell verifikation så kan du välja ett färdigt bokföringsförslag från programmet för att få upp en mall på bokföringskonton som används ofta. När du gör denna manuella verifikation behöver du inte välja något bokföringsförslag utan kan enbart lägga in dina konton på raderna och skriva en beskrivning som förklarar vad verifikationen avser. Om du vill införa något bildunderlag så kan du på verifikationen till höger klicka på Kopplade bilder - Koppla bild och antingen ladda upp en bild eller koppla en bild som du redan har laddat upp.


/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, tack 🙂