Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra SL-kort utlägg

Jag har köpt ett SL-kort för 890 kr med privata pengar. Hur betalar jag ut pengar till mig själv från mitt AB och bokför detta som ett utlägg?

Skulle vara suveränt om ni kunde förklara med vilka konton. 
7 SVAR 7

Dels så är väl en första fråga vad ett SL-kort används till i ett bolag? Och om det då inte även bör förmånsbeskattas då du även kan åka på det privat... 
Men om vi bortser från det så bör det väl vara kto 5800 (resekostnader) som debiteras + eventuell moms...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag besöker kunder över hela Stockholms län. Personligen tycker jag det både är smart och miljövänligt att använda sig av kollektivtrafiken. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror att OP menar att skatteverket är tuffa med just sl kortet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontera
Debet 5800
Debet 2641 ingående moms
Kredit 2893 skuld till ägare

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket Mikael. 
soophie
MEDLEM

Hej, 

 

Jag har ett AB och behöver vissa veckor köpa vecko-kort för kollektivtrafik när jag är uppe och jobbar i Stockholm. Jag använder endast kortet kopplat till resor inom min verksamhet. Kan jag köpa det med mitt företag och isåfall hur bokför jag? 

 

Om jag inte kan dra av momsen kan jag ändå köpa det via företaget och hur bokför jag då? 

 

 

Khedron Wilk
CHAMPION

Som tidigare lyfts fram i tråden så är Skatteverket rätt tuffa i sin tolkning när det gäller olika former av periodkort.

Soophie: I ditt fall kan det kanske fungera med hänvisning tills att du inte bor i Stockholm (?) men till och med din situation kan vara problematisk förmånsmässigt.

 

Se även: Årskort och periodkort | Skatteverket

 

"För lokala och regionala kort som bekostas av dig förutsätts kortet vara för privat användning, även om det också används för tjänsteresor på arbetsorten. I sådana fall förmånsbeskattas den anställda för hela kortvärdet. Bara om kort av den här typen förvaras på arbetsplatsen för att endast användas av personalen vid tjänsteärenden undviks förmånsbeskattning."