Bokföra som förbrukningsvara eller inköp av vara? -eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!Har senaste tiden börjat fundera på om jag bokfört vissa fakturor rätt. Jag utför stenspräckning vilket såklart är en tjänst men för att utföra tjänsten förbrukar jag krutpatroner vilka står specade som parti på fakturorna jag skickar, jag kan inte sälja bara patroner pga tillstånd och behörighet. när jag bokfört inköp av patronerna har jag bokfört som inköp av vara 4010, har inget lager utan jag köper ett visst antal inför varje jobb. Så min fråga lyder, vilket konto blir bäst att bokföra mot,Inköp av vara eller förbrukningsmaterial.Tack på förhand!Mvh
Foto på lsoe

lsoe

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,742 poäng 50k badge 2x thumb
Den direkta kopplingen mellan din tjänst du säljer och patronerna som är en förutsättning för din sålda tjänst gör att jag tycker att 4010 passar mycket bra. En direkt kostnad

mikael Pettersson
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,334 poäng 5k badge 2x thumb
Jag tycker att man kan se det så här: Om du fakturerar kostnaden för patronerna explicit, dvs så att de syns på fakturan, då kan man betrakta dem som varor, dvs 4010. Men om du bakar in dem i ditt pris för tjänsten så menar jag att de är att betrakta som förbrukningsmtrl, dvs 5460. Jag menar att att allt man bokför på 4010 bör kunna följas upp så att man kan spåra varje vara och se vilka som ligger i lager och vilka som har sålts till kund.
Jag kanske har helt fel! Hur gör exv vvs-entreprenörer med alla sina rördelar, mm? Är det vanligt att man bokför sånt på 4010 eller 5460? Vore intressant om någon ville  ge lite info.
Foto på LW

LW

  • 20,794 poäng 20k badge 2x thumb

Det som avser "försäljning" ska gå på 4010. 5460 är mer om man köper grejer man behöver till sin verksamhet som inte inblandar en kund, såsom hushållspapper, glödlampor, motorolja etc. 

Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,742 poäng 50k badge 2x thumb
Isoe
Om du googlar orden "direkta kostnader" och "indirekta kostnader" får du en vägledning i begrepp som är vanliga inom bokföring/redovisning. Då kan du också kan bilda dig en egen uppfattning.

Mikael
Foto på lsoe

lsoe

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för samtliga svar! jag fortsätter att bokföra mot 4010. Visst är det förbrukningsvara men det är också vara som indirekt säljs till slutkund med påslag. Det skulle säkert gå prima att baka in materialet i arbetet men det känns bättre att speca allt på fakturorna så kund ser vad denne betalar för, finns för många "timtjuvar" därute.

Mvh