Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra svenskt köp utan angiven moms - eEkonomi

Flera svenska e-butiker som är anslutna till Klarna skriver inte ut moms på den faktura/kvitto som de sedan tillhandahåller.

Jag har försökt få Klarna att ta problemet på allvar men verkar inte få gehör alls även om jag tolkar det som något som ska anges enligt de lagar som finns. Men jag kanske har misstolkat det.

Hur gör man då om man köper något från en ett svenskt företag där de inte skriver ut momsen?

Kan man dra av momsen ändå?

Jag misstänker att det rekommenderade alternativet är att bara svälja allt som en kostnad för bolaget och inte ange någon ingående moms alls på köpet. Men det hade varit trevligt med ett bättre alternativ.
9 SVAR 9

hej!
Egentligen kan du inte dra av moms som ej är specificerad på kvittot.
Att klarna inte lyssnar på varken kunder eller användare är tråkigt.
Borde själva följa bokföringslagens krav. 
Kanske anmälan till skatteverket kan hjälpa.
Tomas Tobiasson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skriver de ut momssatsen?
 dvs kan du räkna baklänges till momsbeloppet?

är fakturan på under 2000kr?

Funderar på om de kan hänvisa till att de gör en förenklad faktura,

 länk till skatteverkets regler om innehåll i faktura

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/321574.html 

Nedan utdrag om förenklad faktura från föregående länk

Förutsättningar för att få använda förenklad faktura

Förutsättningen för att få frångå det generella kravet för vad en faktura ska innehålla och i stället utfärda en förenklad faktura är att minst ett av följande kriterier är uppfyllt:

  • fakturans totalbelopp överstiger inte 2 000 kr inklusive mervärdesskatt
  • handelsbruket inom den berörda verksamhetssektorn, administrativ praxis eller de tekniska förutsättningarna för utfärdandet av fakturan gör det svårt att följa alla de krav som anges i 11 kap. 8 § ML
  • fakturan är en kreditnota som likställs med en faktura enligt 11 kap. 10 § tredje stycket ML(11 kap. 9 § första stycket ML).


En förenklad faktura ska alltid innehålla följande uppgifter

  1. datum för utfärdandet
  2. identifiering av säljaren
  3. identifiering av vilken typ av varor som levererats eller tjänster som har tillhandahållits
  4. den mervärdesskatt som ska betalas eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna denna (11 kap. 9 § andra stycket ML).
  5. Om den förenklade fakturan är en kreditnota ska den också innehålla en särskild och otvetydig hänvisning till den ursprungliga fakturan samt de uppgifter i den ursprungliga fakturan som ändras (11 kap. 9 § andra stycket ML).

Fd medlem
Inte tillämpbar

Alla köp har varit under 2000 kr, men samma princip uppstått vid minst 3 olika tillfällen från helt olika butiker vid köp från upp till ca 1700 kr. Alla använder samma mall (vilket jag antar är Klarnas) och någon butik har förstått problematiken och kunnat ge ett eget köpkvitto som specificerar momsen, men inte något jag fått från alla butiker. Och det har krävts att jag kontakter butiken i efterhand och ber om detta.

Klarna själva lägger all skuld på butiken. De vill inte kännas vid någonting trots att de står för transaktionen och tillhandahåller faktura med betalningsuppgifter till dem.

Så här ser fakturornas mall ut (se bifogad fil). Ibland skiljer de sig lite men grunden i den övre delen är identisk. Moms nämns inte på något vis.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag anser nog att Klarna i det här fallet är utan ansvar. Det är alltid leverantören som ska säkerställa att moms redovisas. Enligt vad Jan har hämtat från SKV så är det väl rätt tydligt att fakturan inte är OK, trots att den är på < 2000 kr. Finns ingen info om hur momsen ska beräknas. 
Om leverantören inte vill ge ett bättre underlag skulle jag nog  skicka in alla sådana fakturor till SKV för att få deras reaktion. OK eller ej??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror att Klarna kanske har ryggen fri genom att de anger på denna att fakturan inte är momsunderlag utan att det är en betalningsinstruktion - kontakta butiken för att få ett underlag.  Men Klarna skriver också att detta är en uppdatering av befintlig faktura och har samma OCR nummer.

någon måste ju ställa ut korrekt faktura.

Vore intressant att se om skatteverket godtar Klarnas resonemang att det inte är en riktig faktura samtidigt som det står faktura på dokumentet. Men leverantören ansvarar att ge rätt underlag - borde bifogas med orderbekräftelsen om inte annat

sedan kan man ju undra hur svårt det vore för Klarna att få med momsunderlag från buitken.

Jag skulle som butik vara sur på Klarna att de säljer en tjänst och hanterar min fakturering men jag som butik måste ändå jobba extra när det kunde enkelt vara med i mallen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror Klarnas system tillåter det, men att det är frivilligt att skicka med den uppgiften av naturliga skäl. Så det känns snarare som en brist i implementationen mellan butikerna och Klarna.

Men jag tackar så mycket. Får fortsätta försöka få rätt underlag som specificerar momsen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad får du fram för information om du följer Klarnas instruktion och loggar in"för ytterligare information om dina köp" som det står på avin/fakturan?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är därifrån fakturan kommer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inget annat VATnr förutom Klarnas?