Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra tidigare leasad maskin som inbyte vid inköp av ny maskin

Har tidigare leasat en maskin. Första förhöjda hyran fördelad över leasingperioden. Leasingperioden tog slut 140131. Vi fortsatte att använda maskinen och betala leasingen. Vid KÖP av ny maskin 141231 använde vi tidigare leasad maskin som inbyte.  Hur redovisar jag inbytet? Immateriell rätt - överlåtelse av leasingkontrakt? Vilket anskaffningsvärde använder jag för att beräkna ev vinst/förlust vid överlåtelsen?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den gamla maskinens leasing upphörde 2014-12-31. Ni KÖPTE en ny maskin och lämnade den tidigare leasade maskinen som inbyte. Jag tror INTE att ni överlåtit ett leasingkontrakt utan det som hände var att den leasade maskinen först köptes ut från leasinggivaren för att sedan (i stort sett samtidigt) säljas till den leverantör som ni förvärvade den nya maskinen från. Begär underlag från leasingföretaget.

Du måste alltså ta reda på:

1)      Vad fick ni betala när den leasade maskinen köptes ut?

2)      Till vilket pris såldes den tidigare leasade maskinen, d.v.s. vilket pris avräknades från den maskin ni köpte.

När du vet detta är det lätt att bokföra. Förmodligen gjorde ni en vinst när den leasade maskinen såldes. Detta skall krediteras konto 3973, Vinst vid avyttring maskiner och inventarier.

Det kan ju vara så att den leasade maskinin fick övertas för 0 (noll) kronor och i så fall är hela ersättningen vid inbytet en vinst.

Du är välkommen med följdfråga om mitt antagande var fel. 


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra restskuld på Leasingbil till finansbolaget..

Jag sålde en leasing bil men gick minus -9712kr och var tvungen att betala det till finansbolaget. Jag sålde bilen till "viköperdinbil.se" så jag fick en faktura av dem för att betala mellanskillnaden till finansbolaget.

 Hur bokföra jag den överföring  och hur göra jag med moms och liknande?