Bokföra Trängselskatt - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag försöker för första gången bokföra trängselskatt för användande av egen bil i tjänst i min enskilda firma. Jag använder Visma e-ekonomi. 
Jag har försökt bokföra det som en manuell verikfikation och använder då kontot 5800 och även provat 5616. Problemet är att när jag försöker genomföra verifikationen så kommer det upp en varning som säger att jag bör göra det via kassa- och bankhändelser istället..
 Ska jag i så fall välja inköp mot kvitto? Det är ju inte ett regelrätt kvitto man får från transportstyrelsen.
Bifogar bild på "varningsskylten" jag får upp. 
Foto på rpantzer

rpantzer

• 378 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,438 poäng 10k badge 2x thumb
Hej!

Alla kassa- och bankhändelser ska du bokföra på fliken Kassa- och bankhändelser. Har du betalt fakturan från företagskontot? Eller har du tagit ut dessa pengar? Då kan du bokföra dem här.

Du får bara avdrag för de resor du gjort i tjänsten. Om du inte tagit ut pengarna så föreslår jag att du gör en manuell transaktion och bokför kredit 2018 (egna insättningar) och debet 5616 (eller 5800). 

mvh
Lovisa
Foto på rpantzer

rpantzer

Nej, trafikverket drar automatiskt pengarna från mitt privata konto och jag har tagit ut summan för de privata resorna.

Du menar alltså att jag inte ska gå under bokföring/verifikation utan att jag ska gå till kassa och bankhändelser? Som egen kontering då? 
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,438 poäng 10k badge 2x thumb
Precis! Då kan du gå till kassa och bankhändelser och leta upp transaktionen där. Bokför som egen kontering :)
Foto på rpantzer

rpantzer

Tusen tack!!
Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

• 4,524 poäng 4k badge 2x thumb
kan vara bra att fota/scanna in underlaget ifrån transportstyrelsen och koppla till verifikationen och med info om att x kr avser resor i tjänsten om du får senare kontroll plus att lättare förstå vad det avsåg om 1 år ifall man missat något.