Bokföra utlägg för kund - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag säljer tjänster som konsult i eget AB. Min kund skulle betala en lunch för en av sina kunder, och jag betalade den och tog kvittot. Nu ska jag få tillbaka pengarna för detta. Min kund vill då att jag lägger till utlägget på min månadsfaktura där jag fakturerar konsulttimmarna.

Hur ska jag bokföra detta? Dels när jag bokför själva inköpet, dels när jag sedan ska fakturera min kund.
Foto på Magnus

Magnus

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 50,996 poäng 50k badge 2x thumb
Du lägger till ditt utlägg exklusive moms och debiterar din vanliga momssats på fakturans hela belopp.

Mikael
Foto på Magnus

Magnus

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Ok, tack, men hur bokför jag det? 1681 eller ett kostnadskonto?
Enklast vore ju ett kostnadskonto (vidarefakturering), men då uppstår ju problemet att lunchen inte är avdragsgill, medan min försäljning är skattepliktig. Då får jag ju betala skatt för detta utlägg?
Foto på Tatiana

Tatiana

  • 712 poäng 500 badge 2x thumb
Du behöver skapa konto vidarefakturerade kostnader t e x 4684 och liknande för intäktskonto vidarefakturerade kostnader 3684 t ex. Som sagt tidigare du bokför först inköpet bank kredit totala beloppet, moms 2641 som står på kvitto och kostnad på konto 4684. När du fakturerar till din kund använder belopp ex moms på kvitto på konto 3684, momssats blir dock 25% - och detta gäller alla vidarefakturerade kostnader oavsett vilken momsats var vid inköpstillfälle