Bokföra valutavinst eller förlust om man inte har valutakonto - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, 

Det är så att jag har handel med Portugal. Jag köper både varor & tjänster. Jag har dock inget valuta konto. Hur kan jag bokföra en eventuell valuta vinst eller förslut i Visma eEkonomi för enskilda firmor?

Mvh, 
Angela Ferreira
Foto på angelaferreira

angelaferreira

• 690 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,742 poäng 50k badge 2x thumb
Om du bokför enligt faktureringsmetoden så blir ju mellanskillnaden mellan vad du fakturerat och vad du erhåller

att bokföra på 

konto 8331 vid vinst i kredit
konto 8336 vid förlust i debet

och bokför du enligt kontantmetoden så blir det ju ingen valutakurs-skillnad alls 

Mikael Pettersson
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Jag har kontantmetoden. Men jag bokförda en faktura med ett belopp på 3537 euros och fick ca 33 900 men banken drog 34 088. Ska man bokföra denna skillnad?
Jag har inget valutakonto.

Angela
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,742 poäng 50k badge 2x thumb
Ursäkta men

" fick 33 900 kr men banken drog 34 088 kr"

förklara igen 

Det kan ju vara bra att veta vad skillnaden ligger i - bankavgifter eller valutakurser, så att du kommer underfund med när ett valutakonto kan bli billigare för dig

Mikael
Foto på angelaferreira

angelaferreira

1. gjorde en faktura på 3537 euros.
2. När man klickade på visa i SEK stod det 33 900 SEK

Men banken drog 34 088 SEK

Så innan jag bokförde ändrade jag till vad banken hade dragit.

Just därför, ville jag veta om jag ska bokföra skillanaden istället. Detta för jag har till exempel en faktura som ska dras autogiro om jag skapar fakturan nu kommer beloppet i SEK inte stämma överäns med beloppet som banken drar eller kommer programmet att ändra belopp på bokförningsdagen ?

Angela 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Angela,

Om jag har förstått dig rätt så lade du in en leverantörsfaktura på beloppet 3537 EURO under inköp och leverantörsfakturor.
Innan du sparade den så klickade du på knappen Visa bokföring i SEK och fick då fram att summan var lika med 33 900 SEK.
Detta beloppet baseras då på den dagens aktuella valuta kurs.

Då du sedan har en bankkoppling så kommer det uttagna beloppet in per automatik under Kassa- och bankhändelser. För att först då kunna matcha mot en utlandsfaktura så ska du klicka på raden och välja Ändra bankhändelse
Då bockar du i rutan Utlandsbetalning och fyller i beloppet -3537 på raden Utländskt belopp och väljer Spara.
(Här har du nu då även möjligheten att fylla i om det har dragits en eventuell bankavgift och om det är därför ditt belopp är högre.)
Sen klickar du på Matcha precis som vanligt och väljer att matcha mot en Betalning av leverantörsfaktura och väljer vilken faktura utbetalning avser.

Om det inte var en bankavgift så bokas ingen valutavinst eller förlust då du bokför enligt kontantmetoden. Trots att det nu då bokats bort 34 088 SEK istället för 33 900 SEK som du såg att fakturan var lika med den dagen du registrerade den.
Valutakursen den dagen fakturan betalades innebar att din faktura var lika med 34 088 i SEK på betaldagen.

Ha en fin dag
/Cecilia
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Tack för snabbt svar. Då vet jag hur man ska göra. 

Tänkte passa på att fråga, jag har en utomlandbetalning som är autogiro och kommer dras den 28/10, kan jag i förväg skapa en leverentörsfaktura som jag markerar som Autogiro och sedan bara matchar fakturan med kontoutdraget precis som du beskriver ovan? 

Ha en fortsatt trevlig dag, 
Angela 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Angela,

Ja det går alldeles utmärkt att registrera den nu och precis som du skriver så markera den för autogiro.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.