Bokföra yrkesförsäkring (Läkarförsäkring) - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag har ett AB, kontantmetoden, blandad verksamhet som bland annat erbjuder läkartjänster (den momsfria delen av bolaget). Jag har tecknat en läkarförsäkring hos Folksam och satt den på företaget, total kostnad 3588 kr.

Det här ingår i försäkringen
  • Ansvarsförsäkring
  • Patientförsäkring
  • Rättsskyddsförsäkring
  • Krisförsäkring
  • Överfallsskydd
  • Smitta
  • Stöld av läkarväska
  • Personlig lösegendom
  • Egendomsförsäkring
  • Avbrotts- och extrakostnadsförsäkring

Jag undrar hur jag ska bokföra detta? Något mer jag ska tänka på? 

Tacksam för hjälpen.

Varm hälsning
Foto på Bojan

Bojan

  • 518 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

  • 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Bojan!

När det gäller försäkringar så finns det väldigt många olika branschförsäkringar. I ditt fall är det som du nämner en försäkring för läkare. Dock så behandlas dessa försäkringar på samma vis i bokföringen oavsett försäkring.

Det som är viktigt att tänka på är att denna premien som du betalat avser 12 månader framöver. Därför kan det bli så att man kan lyfta en del av den kostnaden under första året för att sedan ta upp resten nästkommande år. Fram till att du ska lyfta det som en kostnad så ligger det som en tillgång på 1731 då du redan har betalat det. Jag räknar lite på ditt exempel här nedanför och utgår från att du tecknade försäkringen nu i juli.

3588 / 12 =  299 (Årspremien utslagen på 12 månader)
299 * 6 = 1794 (Din kostnad första året)

Därav för konteringen ser ut så här:

2017-07-01

1930 K 3588
1731 D 1794
6311 D 1794 (Som du ser så lyfter du bara halva kostnaden. Dvs för 6 månader)

När det nya räkenskapsåret börjat så kan du boka upp resten som en kostnad.

2018-01-01

1731 K 1794
6311 D 1794

Hoppas detta hjälper dig på vägen!

Med vänliga hälsningar
Philip
Foto på Oscar

Oscar

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Är man tvungen att dela upp kostnaden eller går det att bokföra allt på 6311, annars kanske lätt att glömma bort att bokföra resterande kostnad nästa år.

/Oscar
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Om kostnaden avser del av nästkommande år så bör den kostnaden bokföras på det året. Därför behöver du dela upp kostnaden :) Bokför du allt direkt så hamnar kostnaden på detta året. 

/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.