Bokförd på fel datum - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Faktura gjord i rätt månad men betalningen bokförd i fel månad. Hur rättar jag till det? Driver AB. Faktura konton1510 d3054 kBetalning bokförd1510 k1930 d
Foto på Linda cedenholt

Linda cedenholt

  • 460 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på LW

LW

  • 20,814 poäng 20k badge 2x thumb

Ett sätt är att blunda, göra en mental notering om vad som hänt och sedan har felet rättat till sig själv efter en månad.
//L
Foto på Linda cedenholt

Linda cedenholt

  • 460 poäng 250 badge 2x thumb
Nja..
men det borde ju gå att byta datum på inbetalningen
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 2,492 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Linda,

Det bästa och lättaste sättet att åtgärda detta är under Kassa - och bankhändelser.Välj först ditt konto inbetalningen bokfördes mot och leta därefter upp händelsen i listan under Periodens händelser. Du kan sedan klicka på raden med transaktionen så ser du knappen Ångra matchning ute till höger. Klickar du på ångra matchning så skapas en korrigeringsverifikation som vänder bokningen för inbetalningen och kundfakturan får status obetald igen. 

Du kommer nu se transaktionen men ute till höger finns nu knappen Matcha istället. Klickar du på raden igen så kan du ändra bankhändelsen och där ändra datum. Välj det datumet som inbetalningen skedde och spara. Klicka sedan på matcha och välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura, välj kundfakturan det gäller och bokför. Kollar du på verifikationerna som skapades nu så ska inbetalningen ha fått rätt datum :)

Hoppas detta löste ditt problem, annars får du gärna återkomma. 
Ha en fin dag! 
/My 
Foto på gurra

gurra

  • 204 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,
Har ett liknande problem bara det att jag bokförde en utbetalning från skattekontot i november ett år framåt i tiden.. då saknas ångraknappen när jag går in under kassa -och bankhändelser. Hur gör jag för att ta bort verifikationen? 
Mvh
Gustav
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,428 poäng 4k badge 2x thumb
Hej gurra

Den händelsen du bokade framåt i tiden, visst skapades den under Bokföring - Verifikationer?
Gå dit och öppna den felaktiga verifikationen - åtgärder - skapa korrigeringsverifikation - bocka i alla rutor (ska finnas en för varje konto) och välj sedan bokför.
Då nollas den felaktiga händelsen på det datumet du valde fel.

Skapa sedan ny med rätt datum.

Ha en trevlig dag!