BOKFÖRING 101 - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag har under de senaste 3 åren använt mig av Visma eEkonomi för min bokföring i min Enskilda Firma. Varje år har jag lyckats göra ett årsbokslut och lämna in en giltig och korrekt deklaration till skatteverket. Men det har aldrig varit lätt eller smidigt och jag har aldrig under någon period skött min bokföring på riktigt korrekt rätt sätt. 

Jag övertalades av någon att börja ta tag i min egen bokföring för att spara några tusenlappar om året ist för att använda mig av dyra bokföringsbyråer. Så jag liksom halkade in i bokföringens värld utan att kunna någonting öht om bokföring eller om hur just Vismas program fungerar, och på något sätt lyckades jag slå in siffrorna och få det att funka utan att förstå hur det eg funkar eller varför jag gör det jag gör. Det har bara varit att släcka bränder, konstant risk att vara försenad med att låsa och skicka in bokslut/deklaration etc etc, och sedan har jag bara förträngt alltihop tills nästa deadline närmar sig.

På riktigt så besöker jag samma forum-inlägg varje år för att påminna mig om hur det i h-vete var man gjorde nu igen för jag KAN inte komma ihåg procedurerna för jag FÖRSTÅR inte systemet och varför processen ser ut som den gör.
Varför är jag så strulig då, och inte lär mig och inte sköter boköringen i tid, kanske någon undrar? Jo, för jag prioriterar att faktiskt jobba, så jag kan få någon inkomst. Det blir inte mycket att bokföra annars! Och nej, när man slitit arslet av sig och har en liten ledig stund över, då vill man inte lägga den på bokföring!
Men jag gör en ansträngning att ändra på detta här och nu.

Så, ja:  jag är nog fel person att försöka sköta min egen bokföring. Jag tycker inte det är kul eller intressant (ö-h-t). Men jag har ändå en önskan om att kunna klara av det själv, och tänker nu ge detta (och Visma) en SISTA chans att lära mig, förstå systemet och hur och varför saker görs och ska göras. 

Och hoppas därför att någon godhjärtat pedagogisk samarit vill gå igenom alla grunderna för mig, ett steg i taget, på det allra mest barnsligt enkla basala exempel-orienterade sättet möjligt! Finns någon därute som känner sig ämnad?

Först och främst:

1. Jag vill lära mig förstå dubbel bokföring, DEBET och KREDIT. Hittills fattar jag 0. (Noll komma noll). Jag har googlat, kollat wikipedia, t.o.m. etymologiskt för att forska i vad uttrycken betyder från början - ja ”debit” kommer från ”debt”(eng)/”debere”(lat) ... och ”credit” härstammar från ”tro”/”tillit”, ok - men sen då?! Jag förstår på riktigt inte ett dyft av varför jag tar in en viss summa på debet och en summa på kredit, och när man gör tvärtom, och varför det är på ett visst sätt vid insättningar, och ett annat vid uttag, eller resultat eller ombokning av årets resultat osv osv.
    Jag behöver någon som förklarar detta för mig som för en 5-ÅRING.

2. Vänligen Guida mig genom hur den idealiska perfekta första dagen/månaden som Enskild Firma skulle se ut:

A. INNAN JAG STARTAR: Vad behöver jag ha förberett  innan jag startar?
    - ett separat företagskonto på en bank med tillhörande bankkort (”debit”-card/”credit”-card??) ... detta har jag fått höra är viktigt/praktiskt ... kostar inte sådant extra pengar förresten?
    - bankgiro-nummer till sagd företagskonto?
    - kan man koppla Visma automatiskt till ett sådant konto för att effektivisera bokföringen och inte behöva slå in alla siffror manuellt?
    - något annat?

B. NÄR JAG UTFÖRT MITT FÖRSTA JOBB: Nu ska jag skriva min första faktura.
    - Hur gör jag för att generera min första faktura genom Visma, så att programmet håller reda på när fakturan förfaller, ser när pengarna kommit in? Bokför programmet också per automatik fakturan när den kommit in på kontot?? (Steg för steg, snälla)

(PS. om ni undrar hur jag kan ställa denna/dessa frågor så beror det på att hittills har jag skrivit alla fakturor manuellt, och gjort all bokföring via manuella verifikationer)

C. NÄR JAG FÅTT IN MINA FÖRSTA PENGAR: Nu har kunden betalat fakturan och den summan som kommit in på mitt konto ska bokföras direkt (eftersom jag använder mig av kontantmetoden, tror jag det heter). Hur gör jag nu? (Om nu inte detta sköts per automatik via Vismas faktura-funktion??)
    - vilket konto ska intäkten bokföras på, vad ska in på debit/kredit (och VARFÖR)?
    - förresten vad betyder alla konto-nummer, är de helt godtyckliga och slumpmässiga eller har sifferkombinationen ett syfte och är det standardiserat så det stämmer överens i alla program/länder?

D: LÖN/SKATTER ETC: Tydligen kan man ge sig själv ”lön” -vilket i mina öron låter rent ut sagt idiotiskt (eftersom MIN enskilda firmas alla intäkter och tillgångar är 100% = MINA privata tillgångar och min lön, minus skatter och egenavgifter förstås)- hur går man tillväga då och hur bokför man detta? (Steg för steg snälla)
    - Hur mkt bör jag ta ut i lön och hur mkt bör jag låta ligga kvar på kontot, och vad händer rent praktiskt om jag tar ut allt jag kan i lön vs. m jag tar ut minimal lön och låter resten ligga kvar på företagskontot?
    - Bör man också t.ex. bokföra preliminärskatten?
    - Något annat man inte bör glömma här?

E. INKÖP: Nu har jag köpt lite verktyg till min verksamhet, en sak med företagskortet (kopplat till företagskontot där alla pengar från fakturorna kommer in, och från vilket jag tar ut min ”lön”(?)) och en annan sak med kontanter för jag hade glömt kortet hemma... hur bokför jag nu dessa? Steg för steg, snälla!
    - debet/kredit (och varför)?
    - var kan man hitta en komplett lista över kontonummer så man SLIPPER gå in på Forumen varje gång och fråga (och sedan det mest frustrerande av allt: vänta på att någon behagar svara) - detta är ju något man borde ha nära till hands hela tiden(!)

F. ÅRSBOKSLUT OCH DEKLARATION: Nu har mitt lilla företag varit igång i ett år och jag ska göra mitt första årsbokslut, och skicka in momsredovisning och deklaration till skatteverket... hur ska jag göra då? Steg för steg SNÄLLA, och fr.f.a.: VARFÖR?
    - Bokföring av årets resultat, resultatet syns ju ändå, varför bokför man det som en egen verifikation?
    - Varför kan jag välja olika alternativ till Egenavgifter och vad innebär de i PRAKTIKEN för mig? Det är ju väldigt lockande att välja det alternativ som ger mig minst skatt förstås! Vad är hållhaken?

G. ÅR 2: Här fortsätter mina företagsäventyr... plötsligt får jag veta att jag ska/bör/måste/borde/får (om jag vill?) boka om/boka av/boka bort/boka ner/boka upp(???) ”föregående års resultat” i någon form av ny post i början på det nya året.
    - vänligen förklara vad detta är för något och varför det ska göras öht?
    - också, vänligen, snälla, beskriv steg för steg HUR detta ska göras, för just MIG med Enskild Firma, på ett otvetydigt sätt (jag har nämligen fått ca 3 separata olika förklaringar och instruktioner på detta tidigare via forumen)

3. Jag vill bara repetera punkt ”G” ännu en gång: Varför ska man boka om föregående års resultat och vad har det för konkreta praktiska effekter, och vad händer om man missar att göra detta?

4. Jag förstår inte heller bokförings-språket. ”Bokas mot” står det i vissa instruktioner. ”Boka bort saldot från ... och flytta det till ...” har man stött på. Vad innebär alla dessa olika variationer på ordet ”bokföra”?
    Överlag finns en massa konstiga termer som behöver förklaras, och jag efterlyser ett komplett och utförligt lexikon någonstans som förklarar alla termer man stöter på i programmet, t.ex:
    -Balanserat resultat
    -Periodiseringsfonder
    -Företagskonto vs kassakonto
    -Verifikat/verifikationer
    -Konto 2099 Årets Resultat vs. Konto 2019 Årets Resultat, delägare 1
    -Resultatenheter ............ etc etc etc
Det hade ju varit förträffligt om Visma från början hade haft tydliga och pedagogiska och lättillgängliga instruktionsvideor, riktig bokförings-support via telefon eller chat och kanske bäst av allt: en guidad tur genom programmet första gången man öppnar det, som går igenom grunderna, och kanske en snabb crash-course i bokföring!

Men nu har de inte detta, och därför blir jag tvungen att räkna med andra användares generositet i att dela med sig av sina kunskaper (som förhoppningsvis är korrekta!)... det är inte optimalt!

Tack så hemskt mycket ni som vill hjälpa mig förstå dessa märkliga saker!
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

• 476 poäng 250 badge 2x thumb
  • ängslig, förvirrad, frustrerad

Publicerades för 3 veckor sedan

• 0
  • 2
Foto på Alingo

Alingo

• 1,126 poäng 1k badge 2x thumb
Hej! Jag vill bara säga att du är inte ensam!!! Och jag har kämpat sedan 2010! Först hade jag programmet Visma Enskilda Firma och då sov jag gott om nätterna! Man behövde inte kunna några kontonummer i det programmet. Det var särskilt designat för bokföringsidioter som du och jag! Perfekt. Det har de lagt ned. Istället har vi fått Visma eEkonomi! Himlen ramlade ned i huvudet. Min lösning har varit att göra manuella verifikationer rakt av! Jag har gjort en lista över de kontonummer som gäller just mina utgifter och inkomster. Dem har jag fått av en bokföringsguru. Hon gör också bokslut och deklaration. Det tar jag inte i med tång! Jag har också lärt mig att göra korrigeringsverifikationer när jag gör fel. Och att göra korrigeringsverifikationer när korrigeringsverifikationen blivit fel. Jag har gett upp om att förstå bokföring. Om de så slår ihjäl mig med en slägga kommer jag aldrig att förstå hur både debit och kredit kan vara både positivt och negativt! Jag hoppas någon hjälper dig med förklaringar från grunden. Lycka till!
Foto på Ribomation

Ribomation

• 992 poäng 500 badge 2x thumb
Jag skulle varm rekommendera att kika på någon av Björn Lundens kurser och/eller böcker.
Allt är mycket pedagogiskt utförligt förklarat. Här har du en länk till deras webbkurser.
https://www.blinfo.se/kurser/bokforingskurser__12910

Det var alldeles för mycket att svara på i ett enda inlägg.Kanske du bör dela upp det på flera delar så att olika personer kan fokusera på resp del. Nu finns dessvärre risken att den stora textmassan gör att folk slutar läsa.

Jag ska hursomhelst ge mig på den första punkten som handlar om själva grunden för bokföring.
Du har säkert noterat att kontoplanen är indelad i olika nummer serier, såsom 1xxx, 2xxx, 3xxx, ...
De två första grupperna kallas balanskonton och de resterande resultatkonton.

Om vi börjar med den balanskontona, så blir första frågan: balansera vad då?
Det kokar ned till: hur mycket finns det kvar när skulderna subtraheras från tillgångarna?
Svaret på den frågan kallas (det egna) kapitalet. Om vi döper tillgångarna till (T), skulderna till (S)
och det egna kapitalet till (E), så blir det: T - S = E
Flytta över S till andra sidan, så får vi: T = E + S
Det är denna som kallas balansekvationen och vad som menas med balans (och för den delen balansrapport). Dvs tillgångarna (T) måste vara lika med (balansera) det egna kapitalet plus skulderna.

Om du nu kikar på fliken Bokföring/Kontoanalys/Balansräkning, så ser du alla 1xxx konton, vilka tillsamman summerar alla tillgångar (T). Skrolla vidare så ser du 20xx kontona, vilka tillsammans bildar kapitalet (E). Resterande 2xxx konton summerar till skulderna (S).

Under räkenskapsåret finns det för det mesta en differens, dvs T - E - S =/= 0. Denna differens är det hittillsvarande resultatet (R), dvs vinst eller förlust. Det sista bokföringsmomentet vid ett bokslut är att kontera resultatet så att denna differens försvinner, dvs det balanserar. Man bokar kto 2099 mot kto 8999, med differensbeloppet. Beroende på om resultatet var positivt eller negativt, så bokas den ena i debit och den andra i kredit. Om differensen blev dubbelt så stor, så har man gjort fel och ändrar genom att göra tvärt om. I eEkonomi kan man ändra den sist skapade verifikationen (i alla fall sist jag gjorde något sådant).

Så hur var det här med debit och kredit. Jo, för balanskontona (1xxx, 2xxx) bokar man tillgångar i debit och skulder i kredit. Eftersom kapitalet finns på motsatt sida av balansekvationen, så bokas detta också i kredit. Vilket är förklaringen till att kapitalet är minus, vilket annars för en oinvigd ser rätt märkligt ut.

Sen har vi resultat kontona, 3xxx för intäkter (I) och övriga 4xxx-8xxx för utgifter (U). Här gäller att resultatet (R) är det som finns kvar när utgifterna subtraheras från intäkterna: I - U = R
Detta är samma belopp, som differensen (R) i balansräkningen, vilket du kan se genom att kika längst ned på flikarna Balansräkning resp Resultaträkning.

Varje gång det sker en affärshändelse, såsom det kommer in pengar eller man betalar ut pengar så påverkas tillgångarna (kassa/bank), detta måste motsvara en förändring på resultatkontona. Får man in pengar ökas tillgångarna (1xxx), dvs debiteras och därför krediterar man ett intäktskonto (3xxx), så verifikatet balanserar, dvs debit kolumnen får samma belopp som kreditkolumnen.

Analogt om man betalar ut pengar, minskar ett 1xxx konto, dvs krediteras och ett motsvarande utgiftskonto 5xxx,6xxx,... debiteras.

Det här kallas för dubbel italiensk bokföring, vilket för tankarna till maffia-bokföring. Detta är dock helt fel utan har att göra med att tekniken uppfanns av en italiensk handelsman på 1200-talet.

Nu är du redo för att kika på en webbkurs eller läsa en bra bok i ämnet, såsom
https://www.blinfo.se/bocker/bokforing__5608

Till sist; jag har ingen koppling till Björn Lunden utan det var via hans böcker jag själv lärde mig bokföra för en så där 25 år sedan.

Lycka till / jens

Om du nu vill fokusera på att jobba i firman så bör du, istället för att hålla på med något som i grunden är rätt lätt (om man kan det) men framförallt skall följa en massa lagar, regler och förordningar som även i vi branschen har svårt att hänga med på, ta hjälp av en redovisningsbyrå. Om du lämnar in underlag i ordning och som är kompletta så kostar inte bokföring så mycket. Det som kostar är ofta att vi får leta, fråga och undra vilket kostar både oss och kunden pengar. Men skall man vara krass så drar du säkert in mer pengar på den tid du annars lägger ner på bokföring än vad byrån tar betalt. Och se till att kemin stämmer mellan dig och byrån. Fasta priser kan vara frestande men då får du ju betala för tjänster som du inte behövt. Vi tar betalt för det vi lägger ner i tid, skulle vi ha fasta priser så skulle enda fördelen för kunden vara att han/hon vet vad det kostar men det skulle absolut bli dyrare än idag. Kanske korkat av mig men jag sover med gott samvete och har kunder som betalar för de tjänster de får. Ibland kan det bli mycket pengar, men dyrt blir de aldrig. Lycka till!
Foto på Lena Puronen

Lena Puronen

• 230 poäng 100 badge 2x thumb
HÖG igenkänningsfaktor, i synnerhet angående F och G (det övriga har jag tillskansat mig någorlunda för att lägga pusslet). Jag vill också ha egen kontroll över min firmas ekonomi. Man känner sig aldrig säker på att man gjort det helt rätt, dock.

Jag skulle också önska en lättfattlig steg-för-steg-handledning som talar om vad jag ska göra och i vilken ordning jag ska göra årsbokslut och starta upp det nya räkenskapsåret, stegen i momshanteringen, etc. Informationen som finns är "spridda skurar" utan sammankoppling - man förstår inte hur det hänger ihop eller i vilken ordning man ska göra allt. Övrigt, som kontering och momskoder, har jag kunnat läsa mig till i forumet.

Vismas checklista för årsbokslutet är en bra start, men inte tillräcklig i det hänseendet. Även Vismas Bokföringsguide för nybörjare har varit till lite hjälp för att förstå processen, men inte det praktiska utförandet fullt ut.

Vad jag kommit fram till för min EF med momsredovisning en gång om året är några steg som jag saknar information om i forum och andra vägledningar från Visma (rätta mig om jag har fel):
Jan: Omföring av ingående balanser på kapitalkonton 
Jan: Ombokning av föregående års resultat
Jan: Skattedeklaration
Feb: Inbetalning av moms
Feb: Skattedeklaration
Dec: Momsredovisning 
Dec: Bokföring av årets resultat

Det är alltför lätt att glömma bort något av dessa steg.

Jag hoppas att med mina erfarenheter kunna belysa svårigheterna ur samma perspektiv som du har, och inte ur experternas, som gör sitt bästa men inte alltid kan se det ur nybörjarens perspektiv.
Lycka till med din resa att lära dig mer om bokföringens underbara värld! ;-) 
Foto på Assistent

Assistent

• 2,760 poäng 2k badge 2x thumb
Jag tänker också varför inte lägga all energi på det man är bra på och det som driver en. Och ta hjälp av en Byrå ;) 
Foto på Anna

Anna

• 1,998 poäng 1k badge 2x thumb
Jag skulle rekommendera att du går in på You Tube och söker på "bokföring" eller "Visma". Där finns mängder med bra och tydliga videosar som visar det mesta man behöver veta. Tillsammans med Vismas gör-så-här-listor tycker jag att man klarar det mesta  i ett enklare bolag.

Själv tog jag hjälp av en redovisningskonsult det första året för att lära mig de mer avancerade delarna. Det kostade en del, men det var det värt. Därefter har jag klarat mig själv, tack vare detta eminenta forum där man kan få väldigt tydliga svar på sina frågor. Dessutom har Skatteverket bra webbseminarier där man även kan ställa frågor.

Jag hade en enorm respekt för bokföringen när jag började. Det har jag iofs fortfarande, men numera vet jag att det inte är något hokuspokus utan faktiskt helt logiskt om man bara ger sig lite tid att förstå grunderna.

Ett tips är att skriva ner några enkla stolpar för återkommande delar i bokföringen (typ inbetalning av prel.skatt och moms, vissa verifikationer etc) så att du kommer ihåg det till nästa gång det är dags att utföra dem.

Lycka till!
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 3,516 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Det är verkligen kul att ni ger varandra så mycket hjälp här på forumet! 
Bokföring är verkligen en djungel och är som oftast väldigt svårt att förklara. 

Jag vet inte om du har hittat dit än, men vi har en jättebra bokförings guide för nybörjare. Det är en PDF på 28 sidor (kanske låter långt) som förklarar allt från början och varför man gör på vissa sätt.
Du hittar den här.
Vi har även kurser i Teori Bokföring - skulle det kanske passa bättre?

Enklast är att se hela bokföringsåret som olika delar, t.ex månad för månad - vad gör jag under tiden, när kommer momsen och så vidare.
Här behöver man ändå ha lite förståelse för vad orden betyder.

Vill du att vi kontaktar dig via telefon eller mejl för mer information om kurser kanske?

Ha en trevlig dag :)

/Sofia