Bokföra två betalningar mot samma faktura - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Är rätt ny användare av eekonomi (tidigare visma enskild firma). jag behöver hjälp med

1) bokföra två inbetalningar mot en kundfaktura (inkl rabatt taget av activeway)

2) bokföra en inbetalning mot flera kundfakturor.

Kör kontantmetoden. Säljer tjänst med 6% moms. Har en aktiv koppling mot min bank så jag ser alla transaktioner under "bank/kassa" delen i programmet.

Skapar en faktura mot bankkonto (1930) oavsett om kunden a) betalar hela beloppet själv  b)delvis själva och resten med friskvårdsckeckar, eller hela beloppet med friskvårdschecka. Alla inbetalningar sker in på bank kontot (via kunden eller Activeway=friskvårdscheckar).

Problemet jag stöter på är att Activeway betalar ut månadsvis i efterskott (ofta 2 månader efter kundfakturan förfallit. Vidare tar Activeway ut en agift på 10%.

Det skulle hjälpa mig mycket med exempel på hur jag skall bokföra dom 2 exempel jag angivit ovan.

I 1) ovan så antar jag att jag bör utgå ifrån inbetalningen (under bank/kassa) men då den bara är en delmängd som blir det svårt. Jag har lyckats göra en delbetalning men vet ej om det går att bokföra utan att hela beloppet "möts" bokföringsmässigt. Kan jag gå in senare och registrera in betalning på samma faktura när pengarna kommer in på konto från Activeway ELLER bör jag boka mot 1680 (andra kortfristiga fodringar) direkt när jag bokför första inbetalningen? får jag i samma bokföringstransaktion föra upp rabatten som Activeway "tar från mig" mot 6090 (övriga försäljningskostnader)? Toppen om någon kan ställa upp exempel bokföringar med debet kredit i ett exempel på försäljning tjänst 1000 kr. OM jag bokar del mot 1690 , hur skall bokföringen göras för att kvitta denna del senare.

Kunden betalar 300. 700kr kommer via Actiway där jag får in 630 på kontot och 70 kr blir förlust (6090)


i 2) ovan. 2 kunder får faktura på 1000kr. Båda betalar fulla beloppen med friskvårdscheckar. får in 2000 kr - 10% = 1800 kr på kontot i en inbetalning  men har två skilda fakturor på 1000 kr var dera.


 

Foto på Michael

Michael

  • 242 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,586 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Michael!

1. Om jag förstår rätt så har du en faktura på 1000kr. Samt en inbetalning på 300kr från kund och en inbetalning från Actiway på 630kr. 70kr avgår till Actiway i någon form av avgift.

Om du får till Kassa och bankhändelser.

Börja med att matcha inbetalningen från kunden mot fakturan. Klicka på Matcha. Plocka upp fakturan det gäller. Du kommer då se att det finns en avvikelse som måste åtgärdas. Ange att detta ska åtgärdas via delbetalning. Bokför sedan.

Du klickar sedan på Matcha på händelsen som avser inbetalningen från Actiway. Välj att matcha mot samma fakturan (som det nu finns ett obetalt belopp kvar på - 700kr). När du plockat upp faktura så ska du ändra på raden Betalt belopp. Där står det nu 630kr. Men du ändrar till 700kr, på så vis blir fakturan slutbetald vilket vi vill. När du gjort det kommer du se nere till höger att det finns ett belopp kvar att stämma av på -70kr, som då avser avgiften till Actiway. Klicka på Ny bokföringshändelse. Matcha mot Övrigt uttag/Egen kontering. Här kan du sedan kontera mot konto 6090 (debet) - det låter helt korrekt.

När du matchar via Kassa och bankhändelser så behöver du inte fundera så mycket på debet och kredit, vilket är smidigt - det gör programmet åt dig. :-)

2. Om jag förstår rätt i detta scenario så har du två kunder som får varsin faktura på 1000kr vardera. Varje kund betalar 900kr och du får en inbetalning på 1800kr under Kassa och bankhändelser.

Gå till Kassa och bankhändelser.

Klicka på Matcha på inbetalningen på 1800kr. Plocka upp första fakturan på 1000kr. När du har gjort det så klickar du på Ny bokföringshändelse. Plocka upp andra fakturan på 1000kr. Ändra rutan Betalt belopp till 1000kr, återigen för att fakturan ska bli slutbetald så att det inte ligger kvar något obetalt belopp och skvalpar. Du kommer då ha ett belopp kvar att stämma av nere till höger på -200. Klicka på Ny bokföringshändelser, matcha med Övrigt uttag/Egen kontering. Avser även detta avgiften från Acitway så bokför du mot 6090. Gäller avgiften något annat så får du återkomma om du vill ha hjälp med vilket konto du kan använda, specificera då gärna vilka typ av avgift det är.

Ha det fint!

Moa
Foto på Michael

Michael

  • 242 poäng 100 badge 2x thumb
Stort tack. Exakt den hjälpen jag behövde!!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.