Bokföring av slutlig skatt och tillgodoförd preliminär skatt - eEkonomi

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag fick tidigare på samma fråga följande råd att följa tråden nedan:

Här är en kort sammanfattning av hur skatten i ett aktiebolag bör bokföras.
  1. Betald f-skatt bokförs löpande under året på konto 2510/2518 i debet och 1630 i kredit.
  2. I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas då upp på konto 8910 i debet och 2512 i kredit.
  3. När slutskattebeskedet kommer nollar man konto 2510/2518 och 2512. 2518 krediteras och 2512 debiteras så att saldot på båda kontona är 0. Mellanskillnaden förs över till 1630. Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet ska mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 i debet och 8910 i kredit.
  4. Till slut hamnar alltså alla saldon på konto 1630 som är företagets skattekonto. Det är därför detta konto som ska debiteras när du krediterar 1930 och betalar in pengar från företagets bankkonto till skattekontot.
Mitt dilemma är jag bytte till bokföring i Visma eEkonomi vid årsskiftet 2013/2014 från Visma Aktiebolag och jag har rätt ingångsvärde på skattekontot 1630 och skatteskuld på 2510, men i övrigt endast de belopp som är bokförda under 2014 med koppling till 25 kontona. Inget på 8910 heller.

Hur kan jag lösa detta. Jag har dels slutlig skatt och tillgodoförd debiterad preliminär skatt både i mars och i december.

Hur kan jag bokföra dessa poster?
Foto på SV

SV

• 696 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 4
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Hejsan! 

Ursäkta att svaret dröjde.

Hur flyttade du över informationen från Visma Eget Aktiebolag till Visma eEkonomi? Läste du in en SIE1-fil eller knappade du manuellt in uppgifterna med hjälp av en balansrapport? La du in uppgifterna före eller efter det att du låste deklarationen i Visma Eget Aktiebolag? 

Jag vill att du börjar med att ta ut en balansrapport i Visma Eget Aktiebolag under Rapporter/Utskrifter. Välj Räkenskapsår 2014-01-01 - 2014-12-31 och bocka i Skriv även ut kontonummer. Jämför om den ingående balansen på rapporten stämmer överens med det som du har lagt in i Visma eEkonomi. 
Foto på SV

SV

• 696 poäng 500 badge 2x thumb
Jag la in uppgifterna manuellt i Visma eEkonomi per den 2014-01-01 för jag låste deklarationen i Visma Eget Aktiebolag.

Vad gäller rapporten så kan jag inte i Visma Eget AB skriva ut en balansrapport med kontonummer. Jag har version 2014.01 (2014-03-19) och kan endast använda den i begränsat läge.

Jag är mkt tacksam för supporten då en tillfrågad redovisningsbyrå inte hade möjlighet.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Om du tar ut en SIE1-fil under Arkiv - Export, öppnar filen i anteckningar och jämför saldona i den filen mot vad du har lagt in som ingående balans, stämmer värdena då? 

När du låser deklarationen i Visma Eget Aktiebolag bokförs verifikationen i punkt 2 med automatik, skillnaden är att programmet bokför mot konto 2510 istället för 2512 som är beskrivet i tråden som du hänvisar från. Att du inte har något ingående saldo på konto 8910 beror på att det inte är ett balanskonto, det är endast konton i kontoklass 1 och 2 som du lägger in som ingående balans. 
Foto på joakim72

joakim72

• 494 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! Samma dilemma efter övergång från Visma Eget Aktiebolag till Visma eekonomi fast året efter.Jag gjorde en automatisk export/import av kontobalanser och kan se som du säger ovan att endast kontoklass 1 och 2 är överfört och dessa har korrekta UB /IB balans 2014/2015 mellan de två programmen.

Men...
Hur bokför jag slutlig skatt som jag fått via slutskattebeskeded 2015-12-04 för räkenskapsår 2014?
Jag har fått tillbaka skatt. Beloppen överensstämmer med resultatkonton 8910 från 2014 (Visma Eget Aktiebolag). 
Tack,
Joakim
(Redigerad)
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Joakim!

I forumtråden Bokföring av slutgiltig skatt för AB står det mer om hur konteringen ska se ut.

Ställ gärna följdfrågor om det skulle vara oklart.

/Hanna
Foto på joakim72

joakim72

• 494 poäng 250 badge 2x thumb
Hej. Tack. jag fick fundera och testa mig fram lite till att förstå att det var lika enkelt som det var beskrivet. Nedan är ingen fråga utan bara inlagt som referens om fler har samma problem efter övergång från Visma Eget Aktiebolag till Visma eEkonomi. 

Den korta tråden med Emanuels exempel under https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokforing-av-slutlig-skatt-och-tillgodoford-debiterad-p... beskrev det enklast.  Steg 1 och 2 utfördes i Visma Eget Aktiebolag, steg 3 gjorde jag i Visma eEkonomi. I steg 1 görs det naturligtvis ytterligare en kontering mellan bankkonto till exempel 1940 och skattekonto 1630 när du betalar in skatten,

Jag gjorde motsvarande exempelkonteringar och insåg att det under "hela livscykeln" nollade både 1630 skattekonto och 2510 skatteskulder. De enda kvarvarande saldona på Årets bolagsskatt 8910 "levde" bara vid årsavslut 2014 samt bankkonto 1940 varifrån skatten betalades under 2014. Visma Eget Aktiebolag använde endast konto 2510 och inte alls kontona 2512 eller 2518 såvitt jag kunde spåra. 

Vänligen, Joakim
Foto på Laila

Laila

• 510 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skattekonto i Eeconomi.

Hej har fått med mig en ingående balans som inte stämmer på konto 1630 sedan förra årets övergång från Eget AB. Hur bokar jag bort det då jag inte vill ha med den över på 2017 ?Sedan har jag en fråga angående 2015 års bolagsskatt som inte kom med över vart bokför jag den? Den ska betalas nu i Mars men berör ju 20150101-151231 då jag använde Eget AB. Saknar verkligen eget AB som var så smidigt och enkelt
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,174 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag tror att du får svar på din fråga här, återkom annars.
Är det fler konton än 1630 som misstämmer?

/Anna
Foto på Laila

Laila

Nej tyvärr så blev jag inte klokare !! Ja det är bara 1630 som inte stämmer vad jag kan se en så länge. Diff på 2072 kr som ligger kvar på kontot som i realiteten inte finns men som av någon anledning kom med i den ingående balansen från eget AB vid förra årskiftet. Var väldigt mycket som inte stämde då med siffror men som jag fick rätt ut med hjälp av telefonsupport.Ställer mig fortfarande frågan om hur jag ska bokföra 2015 års bolagsskatt ? Då den heller inte kom med vid överföringen ?Den debiterade preliminärskatten för 2016 kom med som importerade verifikationer...
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Börja med att skriva ut en huvudbok från eEkonomi, med urval på konto 1630. Jämför den mot kontoutdraget på ditt skattekontot som du kan ta ut från Skatteverkets hemsida, för att hitta vad det är som du missat att bokföra. Det är ju troligtvis någonting från 2015 som missats att tas upp eftersom ingående saldot på 2016 är felaktigt. 

Då felet hittats får man korrigera det därifrån. Angående din andra fundering kring hur bolagsskatten fungerar borde du hitta svar i tråden Bokföra löpande F-skatt och årets skattekostnad.

/Karl
Foto på Laila

Laila

Hej har fått hjälp att nolla 1630 kontot men nu har jag istället ett ingångsvärde på 2510. Och vad gäller slutskattebeskedet så kan jag väl inte boka upp det i 2016 års bokföring då det gäller 2015 års deklaration. Blir inte klok på detta. Men som exempel så hade vi en priliminär fskatt på 1635 kr för år 2015. 2016 har vi haft 5836 kr På slutskattebeskedet står det avräknad priliminär skatt 19620 kr. År 2016 så har vi alltså betalt in 70032 kr i fskatt vilket inte ska betalas förrens i Mars 2018.
(Redigerad)
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Angående ett ingångsvärde på konto 2510 så brukar man ha det om man använt kontot under året, t ex för betalning av F-skatt eller liknande. Vad gäller slutskattebeskedet för 2015, så brukar man bokföra det när det kommer - i ditt fall hösten 2016. Vissa avvaktar dock med att boka det tills det att Skatteverket drar pengarna, d v s våren 2017. Jag skrev ett svar om detta för någon dag sen i denna tråden, spana gärna in det.

/Karl 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.