Bokföring av annonsinlägg på Facebook - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har varit inne i följande tråd och försökt förstå mig lite på hur jag ska bokföra min kostnad för annonsering på facebook:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/c35lzb7ccvisw

Den är dock lite annorlunda för jag tänkte mig att jag ska göra det via kassa- och bankhändelser.

Hur ska jag bokföra det om jag gör det via kassa och bankhändelser?

Antag att summan är 1000kr som facebook dragit från mitt kort.
Foto på RinorM

RinorM

• 1,324 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Om du vill använda Kassa- och bankhändelser så väljer du Betalning av leverantörsfaktura om du har skapat en leverantörsfaktura, annars väljer Inköp mot kvitto - Egen kontering.
Foto på RinorM

RinorM

Hej Mita! 

Hur jag gör jag angående ingående moms, hur många % ligger den på?

Vänliga hälsningar
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU finns vilka konton du ska använda vad det gäller ingående moms för Inköp av tjänster inom EU som detta handlar om. Oftast är det 25%, men du får gärna kontrollera med Skatteverket.   
Foto på RinorM

RinorM

Ok tack för er hjälp!

Kikar på fakturan nu och det står 0% VAT. Behöver det bokföras i något konto då? 
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Jag får be dig kontrollera med Skatteverket, återkom gärna i tråden vad du får för svar.
Foto på RinorM

RinorM

Hej Mita,

Äntligen har de hört av sig. Fick som svar att jag ska köra ett nollsummespel. Då tänker jag mig att jag bokför på liknande sätt, ex 1000kr utgift:

2645 Debet 250:-
4535 Debet 1000:-
2614 Kredit 250:-
1930 kredit 1000:-

Tyvärr finns inte konto 4535 i eEkonomi, hur ska jag göra då?

Från skatteverket:

"I ruta 21 redovisar du värdet av tjänsten som du har köpt från säljaren dvs det som du betalat till säljaren, i ruta 30 räknar du 25% på beloppet i ruta 21, i ruta 48 redovisar du avdragsgill ingående moms dvs den moms som du har i ruta 30 så att det blir nollsummespel."
(Redigerad)
Foto på RinorM

RinorM

Ska jag kanske skapa ett nytt konto på liknande sätt?:

(Redigerad)
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Tack för återkopplingen. Du kan skapa kontot som du skriver här, eller kan du bokföra det mot konto 5911 som jag hade i mitt exempel i den andra tråden så får du kostnaden på annonsering.
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.