Bokföring av betalning för verksamhetsköp (inkråm) - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Har köpt en verksamhet via mäklare. Först la jag en handpenning vid köpeavtalets påskrift vilket jag redan bokfört.

När vi blev godkända av hyresvärden för lokalen och hyresavtalet var påskrivet så bad mäklaren mig att föra över resterande belopp till mäklaren. Alltså, både HP och resterande belopp fanns nu på mäklarföretagets konto. När sedan mäklaren överförde beloppet till säljarna så fick jag en kvittens på det. Säljarna fick pengarna vid tidpunkten när vi tog över verksamheten.

Frågan är då om jag ska bokföra överföringen till mäklaren, ungefär som när jag överförde HP, och sedan när säljarna fick pengarna vid verskamhetsövertagandet?
I så fall är det väl vid övertagandet (kvittensen på att säljarna fått betalt) som jag bokför själva köpet (inventarier, maskiner, goodwill, osv)? Hur ska jag bokföra överföringen till mäklaren?

Det kanske inte är så man gör?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Mvh
Foto på LurPak

LurPak

  • 348 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 64,894 poäng 50k badge 2x thumb
Du kan bokföra dina betalningare till mäklaren som en förskottslikvid och sedan föra om därifrån till respektive tillgångskonto på tillträdesdagen.

Exempel

Handpenning och slutlikvid 

Kredit likvidkonto (1930 motsv)
debet konto 1613 förskott (T ex)

PÅ tillträdesdagen

Kredit konto 1613 förskott ( t ex)
Debet konto 1220 inventarier
Debet konto 1410 lager
osv

Mikael Pettersson
Foto på LurPak

LurPak

  • 348 poäng 250 badge 2x thumb
Tack för hjälpen.
Mvh