Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica2
MEDLEM

Köp av bil i enskild firma

Hejsan,
nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra (igen).

Min man har köpt en bil att använda i företaget. Han/företaget har tagit ett billån på x- antal tusen. Han har även betalat handpenning.

Hur skall jag nu bokföra allt? Lån, inbetalningar, moms, handpenningen etc etc.

Det kommer inbetalningar varje månad. 
Vad jag förstår så kan momsen dras på en gång.

Hälsningar Jessica

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om bilen köpts och finansierats genom ett lån som det lagts upp en avbetalningsplan och köparen har rätt att lyfta momsen blir konteringen ( obs konteringen avser inte leasing)

Debet 1240 Bilens pris exklusive moms
Debet  2641 Ingående moms
Kredit  1930 Handpenning betald från bankkontot
Kredit  2350 Lån hos kreditgivaren

denna del kan vara gjord i två steg (handpenning i första skedet) men summeringen av de olika stadiernas kontering ska landa som ovan. 

Vid avbetalning enligt avi

Debet 2350 Amortering enligt avi
Debet 8400 Ränta på lån enligt avi
Kredit 1930 Betalt belopp

Mikael

Det är en bil där förarhytten och flaket inte sitter ihop, så vad jag förstår så får hela momsen dras. Kontantinsatsen är betald som ett inbyte av en pickup som användes i företaget. Det som är kvar på det lånet betalas ju fortfarande av. Men kan man göra så?
Och hur skall jag då bokföra det nya då pengarna till kontantinsatsen inte är draget från konto 1930?

Jessica

# Och skall jag skapa en verifikation enligt ovan? (Enligt det översta du skrev).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om kontant insatsen betalats genom inbyte av ett fordon som redan fanns i företagets bokföring (fanns den bokförd där?) så skall det gamla fordonet bokföras som sålt. Är det gjort>?

Mikael

Yes, den är bokförd som en inventarie. Hur skall jag då göra för att få den "såld" i företaget?

Såhär gick köpet till:
 Bil till företaget - 393 165 kr. ( minus kontantinsatsen blir det 314 532 kr, sedan lägges kreditkostnad till...allt som allt blir kreditfodran på 331 383,57 kr..
Beräknad räntekostnad 14 492 kr.

(Den gamla bilen får man 85 000 i inbyte. Kontantinsatsen är 78 633 kr (lika mycket som momsen blir).  Hur gör jag med de pengar som blev kvar efter inbytet??





/Jessica

Nu är bilen "såld" i bokföringen. Hur går jag nu vidare ? 🙂

Mvh Jessica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lånet bokför du kredit på ett 20-konto. och inbetalningar/amortering debet på samma konto. Handpenning bokför du debet på ett 12-konto, det är ju en tillgång. Räntor debet på ett 84-konto och momsen beror på vilken typ av bil det är. För att du ska få dra av hela momsen måste det vara en lastbil och ha en viss totalvikt, finns säkert på Skatteverkets hemsida vad som gäller. En personbil eller lätt lastbil får du bara dra av 1/2 moms
Thomas51
CHAMPION

Tänk på att momsen i de flesta fall inte är avdragsgill. Det finns vissa undantag beroende på vilken verksamhet företaget bedriver och typ av fordon. 

Och tänk även på bilförmån, körjournal och annat spännande som inträder när du köper en bil.Lycka till!