Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av cloud/moln hosting i USA - eEkonomi

Hej, nybörjare med skatte- og bokföringsångest här.

Hur/på vilka konton bokför jag hostingen av mina virtuella produkter, som hostas i USA? Vet inte om det har betydelse, men det dras automatisk från mitt konto.

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden.

Tacksam för hjälpen.
3 SVAR 3

Om du har en bankhändelse på betalningen så kan du först klicka på den och välja "Ändra bankhändelse". Där kan du sedan välja utlandsbetalning, USD och hur många USD betalningen avser (det som står på kvittot/fakturan). Sedan väljer du att matcha betalningen med inköp mot kvitto/betalning av faktura (osäker på om det är ett kvitto eller en faktura du fått och om det spelar någon större roll med kontantmetoden). Om vi säger att det var $10 så blir det:
1930 K 10 USD (företagskonto)
4531 D 10 USD (Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms)
2614 K 2.50 USD (Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %)
2645 D 2.50 USD (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet)

Så kan man iallafall tycka att det borde fungera om nu eEkonomi skulle fungera som man kunde förvänta sig. När jag testar så ser jag dock att "uttaget belopp" står som det jag valde i USD, men det förifyllda på 1930 står i SEK. Jag antar att det blir till att räkna procent på beloppet i SEK istället. Jag bokför enligt fakturametoden och har tagit upp liknande fakturor som betalas samma dag som fakturor. Då kan jag bokföra i USD och programmet räknar sedan om till SEK och tar hand om valuta vinst/förlust vid betalningen. Det hade ju varit smidigt om man hade kunnat göra samma sak med kvitton.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Anledningen till att det i bokföringen faller ut just i SEK grundar sig mig veterligen i bokföringslagen, redovisning ska tillämpas i en och samma valuta.

https://www4.skatteverket.se/rattslig...

När man bokför en leverantörsfaktura så räknas beloppen om till SEK, men under bokföringen kan man använda leverantörsspecifik valuta (eller välja "Visa bokföring i SEK). Då har man också lagt in på leverantören vilken valuta det är. Förväntningarna på hur det borde fungera kan nog variera beroende på vilka funktioner man har använt tidigare. Om man skulle komma på något exempel där olika rader på kvittot ska bokföras olika så skulle underlätta att använda angiven valuta. När allt ska bokföras på samma konto så kan man ju lika gärna räkna momsen i SEK.