Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av företagsförsäkring Visma eEkonomi

Jag har försökt att bokföra min företagsförsäkring så som ett annat inlägg på forumet rekommenderat. De rekommenderade att bokföra den på konto 1930 K och 6130 D.

Problemet är att när jag söker efter konto 6130 så finns det inte. 
Hur kommer det sig? Går det att lösa? Ska jag boköra den på ett annat konto?

Tack på förhand,

Max Coles Frederiksen

 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-16

7 SVAR 7
Göran A
UTFORSKARE

Prova 6310

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 6310 visar ingenting heller tyvärr. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan du inte lägga upp egna konton. 6310 borde absolut finnas i kontoplanen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det tänkte jag. Fast vet inte vilka inställningar den borde ha, t.ex. momskod osv.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hittade ett konto som heter "Företagsförsäkringar och övriga riskkostnader (gruppkonto)" - ligger under 6300. Kanske det passar bäst?

om du kryssar i rutan  visa inaktiva konton i kontoplanen så kommer 6310 upp och då kan du aktivera det.

annars funkar 6300

dessa konton har normalt ingen momskod ( = inköp Sverige)

Bertil73
MEDLEM

Det är inte supernoga vilket redovisningskonto du bokför på, det handlar väl egentligen om hur pass noggrann bokföring du vill ha och hur du själva ska kunna särskilja olika kostnader när du tittar på rapporter. Kolla här för BAS kontoplan 2018: http://www.bas.se/wp-content/uploads/2017/06/Kontoplan_2018.pdf

Konton som inte finns i eEkonomi kan du aktivera eller lägga upp, men gör det inte krångligare än vad det är, finns det ett aktivt konto som fungerar att använda (t.ex 6300), så gör det, oavsett vad diverse bokföringstips säger när du läser dem (t.ex 6310).