Bokföring av importerad vara från USA - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag vet inte om det gör någon skillnad men jag driver ett aktiebolag. Kontantmetoden kan tilläggas.

Jag har köpt en vara från USA. Jag tänkte bökföra detta som följande:

1930 Företagskonto Kredit: 4526.00
2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % Kredit: 1131.50
5400 Förbrukningsinventarier Debit: 4526.00

Utöver det vill jag bokföra tullens importkostnader för varan men jag har inte fått något som helst från tullen. Jag har alltså inte blivit debiterad för tull. Är det något krångligt handelsavtal som råder mellan amerikanska och svenska företag? Ska jag lista ut kostnaden själv och skicka det till Tullverket?

Har någon varit med om något liknande och vet vad jag borde göra?

Tack!
Foto på parski

parski

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

  • 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Är det länge sedan du fick varan?
Foto på parski

parski

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb
Nej, jag fick den igår. Jag brukar försöka bokföra så snart som möjligt men i just detta fall är jag osäker på hur jag ska göra.
Foto på burbage

burbage

  • 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Då har inte tullen hunnit med att skicka ut något underlag. Vänta på det så ser du det korrekta värdet du ska bokföra för rätt i momsdeklarationen
Foto på parski

parski

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb
Ah. Det låter rimligt. Tack ska du ha!
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,444 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Återkom gärna när du har fått fakturan från Tullen om du behöver hjälp med kontering.

Annars hittar du nog svaret på det i tråden »Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU


/Cecilia