Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av inbytes bil - privat bil

Hej
Jag tänker leasa en bil till företaget och använda det som bilförmån. 1:a förhöjda leasing avgiften tänker jag betala med min privata gamla bil. Hur måste jag gå till väga för att det hela ska bli rätt? Leasing delen kan jag redan, men hur bokför jag ”inbytesbilen” ? Dvs 1:a förhöjda leasing avgiften som betalas med min privata bil.
Tacksamt för all tips.
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokför första förhöjda hyrans om en förutbetalda kostnad, kontogrupo 17XX, t ex 1790.
Vid ett 36 månadersavtal skriver du sedan ner - krediterar 1790 - med 1/36 del av den förutbetalda hyran per månad och motkonto då är 5615 i debet.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....och motkontot till 1790 debet blir 2018 (2893 vid AB ) kredit
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael.
Så när jag har bokat första förhöjda hyran på 1790, kan jag då betala beloppet till mig själv (privata personen)?
Hur gör jag med matchningen (jag har aktiv bank koppling )? Jag menar första förhöjda hyran går ju inte till bil leverantörn., utan till mig själv.
Tack igen för vägledningen.

Första förhöjda hyran går till leverantören, dock som ett värde i form av bil. När du erhåller betalningen från firman så blir det bara en reglering av firmans skuld till dig (debet 2018 alt 2893), kredit 1930 typ.  Lycka till!