Bokföring av konstaterad kundförlust - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har bokfört en konstaterad kundförlust genom att ange åtgärd "kundförlust" för fakturan.
Då bokförs momsen på  konto 2611 (utgående moms debet) . I momsrapporten blir den förväntade utgående momsen (fält 10) för liten då momspliktig försäljning (fält 05) är oförändrad.
Bör inte momsen vid kundförlust bokföras på konto 2641 (ingående moms debet)?
Foto på Bjornbergs

Bjornbergs

• 70 poäng

Publicerades för 8 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,928 poäng 10k badge 2x thumb
Momsen vid kundförlust ska bokföras i debet på konto 2611. Du måste ha momskod 05 på kontot för kundförluster. 
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,900 poäng 20k badge 2x thumb
Tänk också på att du måste gått ganska långt i kravåtgärder innan du får kreditera momsen. Att reservera intäkten är ganska lättvindigt, räcker väl med att dom är sena och ännu inte betalat men momsreglerna är tuffare. Så krav eller konstaterande att dom har så stora skulder att man ändå inte kan få betalt är bra att ha som underlag...om man skulle få en koll....
Foto på Tatiana

Tatiana

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Kundförluster bokförs på kostnadskonto. Jag har aldrig använt momskod 5 för kostnadskonto utan brukar skriva kommentarer när jag deklarerar på SKV:s hemsida i stället.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,544 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Bjornbergs!

Vill tipsa om en smart funktion om du har faktureringsmetoden. Klicka på den obetalda fakturan under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor. Välj Åtgärder.
Där finns val för Kundförlust och du kan välja mellan befarad och konstaterad kundförlust.

Har du kontantmetoden finns denna tråd.

Ha det gott!