Bokföring av pensionssparande i enskild firma - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Hur bokför jag pension i en enskild firma - eEkonomi

Hej! Jag har enskild firma och har startat ett pensionssparande som dras från företagskontot varje månad. Jag undrar hur jag ska bokföra det, för att kunna särskilja det sedan när jag ska deklarera och göra avdrag. Jag har hittat info om att jag kan göra justeringar sedan inför årsskiftet och ev. öka på sparandet, men hur bokför jag de månatliga inbetalningarna?
Foto på Ulrika

Ulrika

• 166 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Hej Ulrika
Du bör bokföra kostnaderna för detta på ett separat konto 7412 normalt.
Sedan kan du välja om du vill bokföra den särskilda löneskatten varje månad eller om du gör det vid årsbokslutet.Den särskilda löneskatten som är 24,26% då bokförs den debet 7533 mot 2514

Hoppas min förklaring hjälpte

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Foto på Laila

Laila

• 12,976 poäng 10k badge 2x thumb
Jag var inne på samma sak, men så blev jag tveksam, för man ska ju inte ha personalkostnader i enskild firma, om man inte har anställda. Man bokar ju t ex inte milersättning på ett 73-konto, utan på ett 56-konto. Ska 74-konto ändå användas? 
Ja om du använder baskontoplanen och det är något alla företag bör göra.
Det underlättar vid bokslut och deklarationer och när man pratar med siffernördar som jag.  Du kan läsa mer om baskontoplanen genom att googla på det.

Lycka till!
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Foto på Ulrika

Ulrika

• 166 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för snabbt svar! Så fick jag lära mig det där med milersättningen som bonus:)
Foto på JonSvenssonKarlsson

JonSvenssonKarlsson

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Känns udda att använda 7412 för pensionssparande i enskild firma, då dyker det upp som en kostnad för företaget? Varför inte bokföra det som eget uttag och sen ta upp det vid deklaration?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.