Bokföring av registreringsavgift till bolagsverket för AB - eEkonomi

  • 2
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Jag registrerade mitt AB i bolagsverket i dec. 2016 och betalade avgiften till bolagsverket från mitt privata konto. Ska man bokföra den avgiften? borde inte det bli nån skuld som jag har hos mitt bolag? Hur bokför jag denna avgift om det inte är redan försent?

Min andra fråga är om jag bokfört aktiekapital 50 000 kr som jag också betalat intill bolags konto rätt enligt nedan? är det något mer jag behöver bokföra gällande det? undrar också om man kan plocka ut de ur bolaget nu när man har fått vinst osv? eller behöver de ligga kvar i bolaget så länge bolaget finns?

1930  D (50 000 kr)  
2081  K (50 000 kr)

Mvh
Alex
Foto på Alex

Alex

  • 1,382 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 2
  • 1
Foto på malin66

malin66

  • 1,586 poäng 1k badge 2x thumb
Vid varje bokslut får man genom balansräkningen reda på hur mycket tillgångar som finns i företaget. Om ett aktiebolags aktiekapital misstänks vara förbrukat till hälften (dvs. om det egna kapitalet är mindre än hälften av det aktiekapitalet i ditt fall 50 000/2=25 000:-) ska en kontrollbalansräkning upprättas. Då räknar man med värden som finns i företaget som kanske inte syns i balansräkningen, tex kan inköpta varor som bokförts som en kostnad ha kvar värde och inventarier kan ha större eller mindre värde än som syns i bokföringen. Detta framkommer vid kontrollbalansräkningen. 
t ex om du använt en del av ditt aktiekapital (del av de 50 000:- du satt in på banken) för att köpa en dator eller varor som har kvar värde så är ju det bokförda värdet på de grejerna efter ev avskrivningar som finns kvar i bolaget. De behöver inte sitta kvar på ett konto i form av pengar. Om mer än hälften av aktiekapitalet är förbrukat (även enligt kontrollbalans)så måste man inom en viss tid återställa hela kapitalet.

Förutsatt att du inte förbrukar mer än hälften av aktiekapitalet skulle du kunna ta ut en del av pengarna som t.ex lön. Dock inte som eget uttag/avräkning så att det uppstår en skuld från dig till företaget. Om du tillför andra tillgångar till företaget, dvs betalar räkningar eller grejer med privata pengar kan dessa tas ut. Dessa bokför du t.ex på konto 2893 så att du ser hur mycket företaget är skyldigt dig (helt ok) eller du skyldig företaget (inte ok) Dessa insättningar och uttag har dock inget med aktiekapitalet att göra.
Foto på Alex

Alex

  • 1,382 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Okej tack för infon, om jag förstår dig rätt så kan jag alltså plocka ut 1900 kr ur bolagets konto (registreringsavgift till bolagsverket) och dessa bokför jag enligt nedan:

Först (Datumet då jag betalade pengarna för att regga bolaget)
1930 D (1900kr)
2893 K  (1900kr)

Nu när jag plockar ut pengarna bör jag kunna bokföra enligt nedan:
1930 K (1900kr)
2893 D (1900kr)

Stämmer det jag visar ovan? 

Är det rätt bokfört gällande aktie kapitalet?

1930  D (50 000 kr)  
2081  K (50 000 kr)

Mvh
Alex
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vad gäller inköp med privata pengar kan du se hur det bokförs i forumtråden: Bokföra inköp med privata pengar och scrolla ner till hur det hanteras för Aktiebolag. 

Om det ska avse en insättning av aktiekapital på 50 000 kr, är det korrekt bokfört. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna 
Foto på Alex

Alex

  • 1,382 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, 

Registreringsavgiften är momsfri om jag minns rätt. (1900 kr), jag blir inte klokare av länken du bifogade tyvärr, jag skulle uppskatta mer om ni kan säga om jag tänker rätt eller fel i mitt föregående inlägg där jag visar förslag på hur jag tänker bokföra registrerings avgiften för AB ? och om det är fel, hur ska man då bokföra reg.avgiften som jag betalat från mitt privata bankkonto (inte företagskonto) ? finns det inget konto som gäller för själva registrerings avgiften? 

Och jag läste också att den inte är avdragsgill så är det någon spec. konto som gäller då för att visa att denna kostnad inte är avdragsgillt? och i så fall. vilket konto är det?

För att förenkla allt kan ni mer än gärna visa hur ett registrerings avgift på 1900 kr momsfritt (ej avdragsgillt) ska bokföras om den har betalats innan företaget bildades, dvs från ett privat konto?

Tacksam för hjälpen
Mvh
Alex
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Alex!
Registrering av ett nytt företag är inte avdragsgill, i detta fall bokförs det på 6992. Däremot är ändringar på ett existerande företag är avdragsgillt och bokförs på 6991.
Här finns lite mer info.

Så i länken som Hanna hänvisade till använder du 6992 som kostnadskonto istället för exemplet 4000.
Du bokför kostnaden med 2893 i kredit och 6992 i debet. Ingen moms, inget momskonto :) 
När du tar ut pengarna använder du 2893 i debet och 1930 i kredit. 

Hoppas att detta gjorde det lite tydligare :)
Ha det gott!
/Sanna
Foto på Alex

Alex

  • 1,382 poäng 1k badge 2x thumb
Ok toppen, tack för hjälpen. :) 

Mvh
Alex
(Redigerad)