Bokföring av Swish - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!
Jag har försökt läsa mig till på forumet hur jag ska göra med Swish, men fattar fortfarande inte.
Jag får en förfrågan på ett coachingmöte från en klient, vi träffas, och efteråt skickar jag faktura via E-ekonomi. På den står att man kan betala till Bankgirot eller med Swish. Ibland betalar de in på bankgirot vilket inte är några problem. Men ibland betalar de in via Swish.

Måste jag då bokföra detta på något annat sätt? Hur? Har hört/läst att en Swishinbetalning är lika med kontanter? Och hur gör jag då när fakturan inte är skapad som en kontantfaktura? Jag använder inte mig av kassaregister (behöver inte eftersom jag inte får in så mycket kontanter), så hur gör jag för att allt ska bli rätt i bokföringen? Använder mig av kontantmetoden. Handelsbolag.

Tacksam för hjälp!
Foto på Angelica

Angelica

• 432 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,774 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Om BG-inbetalningar och Swish-inbetalningar går in på samma företagskonto blir bokföringssättet detsamma dvs matchning av respektive bankhändelse mot rätt faktura.

MVH
Rolf
Foto på Angelica

Angelica

Ok, tack! Men vad är då allt detta prat från Skatteverket om att Swish-inbetalningar är kontant betalning om man inte behöver göra en kontantfaktura? Hur ser man det i bokföringen då? Eller är jag helt ute och seglar? ; )
Foto på baronen

baronen

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Jag tänker att de.går ju in som en kortbetalning till företagskonto och då blir de inbet.och försäljning.manuellt
Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,774 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Swish är enligt skatteverkets definition en kontantbetalning men eftersom du huvudsakligen säljer mot faktura med kredit faller behovet av kontantfaktura eller kassaregister.

Men det är viktigt att du upprätthåller rutinen att fakturera dina tjänster.

MVH
Rolf
Foto på Angelica

Angelica

Tack snälla!! : D