Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring bil/lastbil köp och sälj - eEkonomi

Hejsan! Bedriver ett AB i mindre skala med en anställd.Men har på senare tid gjort mig två bra köp, en Lastbil och en personbil. Både med avdragbar moms..Dessa har jag köpt och sedan sålt månaden efter eller samma månad. Dvs ingen avskrivning har hunnit blivit gjord.Och vinsten blev 60 000:- ink moms på båda bilarna.Hur blir denna bokföring?
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om syftet med köpet var att sälja och inte att investera för framtida bruk kan du boka köpen
Debet 4010
Debet 2641
Kredit 1930
och försäljningen
Debet 1930
Kredit 3051
Kredit 2611

Mikael

Just personbilen är lurig då reglerna på dessa om lyftbar moms gäller bl.a bilhandlare och då är frågan vad som händer om en "vanlig" företagare köper in en bil med tanke att sälja den. Funkar det eller ej? Krävs ändring av SNI-kod hos Skatteverket? Har aldrig hört något om det men en rätt intressant fråga. Skulle man kunna göra så vid ett felköp och hävda att man tänkt sälja den från början.... Hmmm... lurigt som sagt... och en annan fråga är om lastbilen var en lastbil även ur momssynpunkt? D.v.s ej en skåpbil där skåpet är en del av karossen.... lurigt även det...
Robert25
UTFORSKARE

Som jag förstår det är det bara bilhandlare, biluthyrare och liknande verksamheter som kan dra av moms på inköp av personbilar.
Jag *tror* inte att du kan dra av momsen – oavsett syftet med inköpet – om du driver annan verksamhet än den jag nämnde. I gengäld ska du inte redovisa moms vid försäljning av personbil.

När det gäller moms på lastbilar så ska flak/lastutrymme vara skiljt från kupén. Framgår det inte av registreringsbeviset om den är klassad som lastbil?

Problemet där är att även en skåpbil klassas som lastbil och skåpet kan vara fristående och därigenom godkänt. Tidigare så fanns det karosserikoder men dom tog dom bort.... Så det är verkligheten som får bestämma. Vilket då är en obruten diagonal luftspalt.....

Du har rätt att det är inte helt trivialt att fastställa vad som gäller.
Häromåret sålde jag en Renault Kangoo där lastutrymme och kupé var skiljt genom en plåtvägg, inte luftspalt. Den var momsklassad, men jag kommer inte ihåg hur jag kom fram till det.

Låter felaktigt isf. Om du har en skåpbil där skåpet är en dela av kupen så hjälper det inte ens om du har en 10 cm stålvägg mellan lastutrymmet och kupen. Då är det ur momssynpunkt en personbil. Förutsatt att den väger under 3 500 kg också då förstås...

Hmm, jag har googlat lite nu och du har rätt i det där med att det krävs luftspalt. Det märkliga är att jag är nästan säker på att det blev kollat den gången.
Jag får nog skämmas att jag kommit med fel påstående 😞