Bokföring F-skatt 2518/2510 - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag har under föregående år (2016) bokfört min prel. F-skatt manuellt enligt nedan:

Överföring företagskonto - skattekonto:

1930K
1630D

När pengarna dras:

1630K
2518D

Tänkte att jag nu i det nya året skulle börja använda bankkopplingen till skattekontot som eEkonomi infört och importerade 2016 års sista F-skatt (daterad i Januari 2017) med hjälp av direktkopplingen till skattekontot. 

Noterar dock nu i efterhand att den bokar F-skatten i 2510. 

Altså har jag nu alla F-skatt-inbetalningar för räkenskapsåret 16-17 bokade under konto 2518 utom den sista i Januari 2017 som istället hamnat i 2510. 

Behöver jag korrigera detta? Bör jag i så fall boka om samtliga föregående års inbetalningar till 2510 eller tvärtom? Vill ju gärna fortsätta använda import av filen från skatteverkets hemsida då detta var väldigt smidigt. 

Tacksam för vägledning.
Foto på Bojan

Bojan

• 518 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Ja, det stämmer att det blir 2510. Det är det standardkonto vi har valt. 2518 och 2510 ligger under samma kategori, vilket innebär att det kommer påverka resultaträkning och deklaration på samma sätt.
Du behöver inte korrigera detta. Vill du fortsätta använda samma konto så kan du istället för debiterad preliminär skatt välja Övrigt uttag och egen kontering. Då kan du själv välja vilket konto du vill använda.

/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.