Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av förbrukningsinventarie på avbetalning -eEkonomi

Hej!

Jag är rätt ny på det här med bokföring och undrar hur jag bokför inköp av förbrukningsinventarie som jag tagit på avbetalning via klarna? Vid köpet betalades inget. inköpspris 11995kr inkl moms på 2399kr.


Första fakturan: 

Summa inköp 11995kr inkl. moms
Moms 2399kr
administrativ avgift 29kr
ränta 344,59kr
Totalskuld 12368,59kr

Första inbetalningen var på 874kr

Tanken är att jag ska betala av maskinen nästa månad. Skulle gjort det denna månad men av misstag betalade jag in endast 874kr. 

behöver jag göra två verifikationer 1 för när inköpet gjordes och 1 för när första inbetalningen gjordes och hur bokför jag detta? vilka konton? 

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh
Damaris
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

1 Inköp av maskinen

2440 kredit 12368,59
2641 debet   2 399:_
5410 debet   9 596 :-
8400 debet     344,59
65XX debet      29:-  välj ett lämpligt konto ( om den är momsfri kan du lägga med den med räntan eftersom det är ett i sammanhanget obetydligt belopp)

2 delbetalning

2440 debet  874;.
1930 kredit  874;.  ( om 1930 är ditt likvidkonto)

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla Mikael för tydligt svar!

När bokför jag verifikation 1? Är det som vanligt, att den bokförs när jag gör min första betalning (använder kontantmetoden) eller bokförs den när jag får fakturan? tänkte om det är någon skillnad på hur man hanterar en faktura som ska delbetalas. 

Återigen stort tack för snabbt och tydligt svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kör båda på den dag du betalade, jag tänkte Fakt metod men det blir lättläst så ändå

Mikael