Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring interna möten - ideell förening

Hej kära forum,

Jag sitter som kassör för en ideell studentförening, bokför på Visma eEkonomi och har en fråga kring vilket konto som ska väljas i samband med kostnader under interna möten och representation.

Ex. 1 Vi har under året haft vissa interna möten där vi diskuterat diverse saker som berör framtiden för föreningens del. Under dessa möten har kostnader för kaffe/pizza uppkommit. Under vilka konton ska detta bokföras?

Ex. 2 Vi har under årets gång 4 sektionsmöten där alla sektionens medlemmar är inbjudna. På dessa sektionsmöten (som hålls utav oss i Styret) har ett presentkort lottats ut på 200 kr, hur bokför jag detta?

Ex. 3 Dessutom har vi under året representerat och marknadsfört Styret under en mässa, samt andra representationsevemenag och då haft kostnader som rör marknadsföring av oss, exempelvis tröjor och godis. Även här undrar jag under vilka konton dessa kostnader ska bokföras.

Tack på förhand!

Mvh

Styret

 

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

1 6072, vid måltid (pizza) 6071 vid enklare förtäring (kaffe med tilltugg)
2 Kostnad för lotterier , ev får su skapa ett nytt konto i klass 4 med direkt motsvarighet i klass 3 om lotter säljs
3 konton i klas 59XX, reklam, tryck och mässkostnad.

Miikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael!
2. Hur menar du med att skapa ett konto som motsvarar det i klass 3? Det är inga lotter som säljs, utan endast lotter som ges ut. Således är det endast kostnader för lottring och presentkort. Dessa kostnader finansieras med medlemsintäkter, konto 1930 krediteras för dessa kostnader (?).

Hej!

Om ni inte säljer några lotter räcker det med att ni enbart skapar ett kostnadskonto, som Mikael nämner, för inköp av presentkort och lottring. Du kan skapa ett nytt konto under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.

1930 K
Kostnadskonto D
Momskonto D

Ha det fint!

Moa