Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

olo___
MEDLEM

Bokföring travhäst

Har sedan tidigare ett litet aktiebolag där jag sköter bokföringen själv. I somras utökades verksamheten med även travhäst i tävlingssammanhang där jag är delägare med 12,5%.
Har försökt läsa på efter bästa förmåga men skulle behöva ha lite hjälp:

"Köp av tävlingshäst

Om du köper in en färdig tävlingshäst, dvs en häst som gjort sin första tävlingsstart, beräknas anskaffningsutgiften till det pris du betalat för hästen plus utgifter i samband med köpet. Du ska inte lägga några förbättringsutgifter till avskrivningsunderlaget (anskaffningsutgiften), eftersom hästen har debuterat och därmed anses färdigutbildad. Alla träningskostnader utgör istället löpande kostnader som du drar av direkt."


1) Eftersom ovan stämde in på mig så har jag följt ovan. Bokfört köpet under konto 1292 och hästen klassas som inventarium med planerad avskrivning på fem år. All good so far?

2) Svenskt Trav hanterar fakturering för löpande kostnader så som träningskostnader, veterinärkostnader etc och även utbetalning av prispengar. Vilket/vilka konton ska man använda för kostnaderna som betalas in samt eventuella prispengar som betalas ut?

3) Som det är nu går allt via huvudägaren som får fakturor och utbetalning från Svenskt Trav, medan han sedan egna fakturor/utbetalningar från sitt egna bolag vidare till mig på 12,5% av totalen. Svenskt Trav betalar inte ut moms på prispengar (betalas in direkt om jag förstått det rätt) trots att den är momspliktig, har sett andra trådar här på nätet om det. Men måste jag i sista ledet göra något särskilt för att det ska bli rätt redovisat eller ligger det ansvaret på huvudägaren som får fakturan från dom. Mitt bolag får liksom bara faktura/utbetalning från den andra ägaren och inte Svenskt Trav själv.

Hoppas det gick att begripa allt.

Mvh

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

1 All good so far  🙂
2 Dessa kostnader bokförs gärna i kontoklass 4 som försäljningsomkostnader, 
Prispengarna bokför du som momspliktig intäkt konto 3041  t ex.
Om du bara får netto över/underskott redovisat från huvudägaren så avgör hans faktura till dig.
3) Kolla med huvudägaren eller ST vad som gäller i ditt fall

Mikael
olo___
MEDLEM

Tack för svaret!

2) Yes jag får bara netto... så om det är pengar över tar jag det på 3041 och om det är pengar jag måste betala på något lämpligt kontoklass 4, t ex 4500 "övriga momspliktiga inköp". Förstod jag det rätt?

3) Yes har mailat ST för att höra!
Fd medlem
Inte tillämpbar

2
Om den redovisning du får bara visar en kostnad eller en intäkt så är svaret ja
Men om du fåren bruttoredovisning bokför FU båda delar själv
3
Bra
Mikael

Viktigt att tänka på när det gäller travhästar är att det finns ett pågående ärende som härrör sig från EU-rätten. Vinstpengar är inte momspliktiga vilket då påpekats. ST kontrade då med en startpremie som skulle vara momspliktig, av Skatteverket ansedd som ett försök att skapa momspliktig verksamhet (vilket man nog kan hålla med om). Var detta slutar vet man inte idag men blir det så att vinstpengarna inte är momspliktiga så innebär det i sin tur att du inte får lyfta någon moms på träningskostnader m.m. Ja allt som rör själva travhästen. Något som kan ställa till det en hel del för travSverige. 
Så det är även viktigt att hålla isär intäkterna från övriga intäkter och kostnaderna från övriga kostnader. Skulle förespråka ett helt eget 40xx-konto som heter typ hästkostnader eller något sådant. 
Går detta igenom så kommer det säkert att bli en hel del kontroller. Lycka till!

Känner många travhästägare och gemensamt för dom flesta är att dom inte har några skattebekymmer, skatt blir det ju bara på eventuella vinster.....;-)
olo___
MEDLEM

Hej såg svaren sent här!

Jag körde på 4500, får väl flytta och döpa om nytt konto vid behov om jag någonsin behöver använda konto 4500 för något annat. Har inte så mycket verifikationer i övrigt.

Intressant gällande vinstpengarna och moms. Försökte maila ST om just den frågan men har inte fått något svar.

Haha och det sista är helt sant.. travhäst är extremt sällan någon vinstaffär... 😉
stabo_
UTFORSKARE

Jag hakar på den här frågan. Vet ni om man måste ha korrekt SNI-kod, exempelvis 93191
Tävling med hästar för att få ta upp kostnad/intäkt som i den här frågan eller kan man anse att detta kan ingå i ett företags verksamhetsbeskrivning om den innehåller exempelvis "finansiella placeringar"?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Komplettera med SNI-kod för att vara på den säkra sidan, det är inte direkt i samma härad som finansiella placeringar eftersom du vill göra avdrag för driftskostnader på hästen. 

Mikael 

Klokt, tack för snabbt svar