Möjlighet att använda enter på samma sätt som tab - eEkonomi

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej

Använder Kassa-Bankhändelser och bokföringsförslag och är irriterad över följande:

1. vill jag lägga till någon rad eller använder alternativet Egen kontering så kommer den inte ihåg att jag brukar använda det kontot och då måste jag klicka i rutan Visa alla aktiva poster. Superirriterande att hela tiden behöva göra detta. 

2. jag har bokföringsförslag för Dagskassor som jag använder mycket. Ofta är det någon rad som inte får något belopp och när jag använder Enter så hoppar den alltid tillbaka till fältet som saknar belopp. Inte användarvänligt alls då jag hela tiden måste använda musen för att navigera till rätt fält och sen skriva beloppet på tangentbordet.

Hoppas ni kan fixa så systemet blir mer användarvänligt

Viola
Foto på Viola

Viola

• 2,230 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 4
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Viola,

1. Tanken med Egen kontering är att man ska ha fri tillgång till kontona i kontoplanen. Vill du alltid använda ett speciellt konto få du lägga upp det som ett bokföringsförslag.

2. Tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning som ett önskemål till kommande versioner.

/Susan
Foto på Lars R

Lars R

• 9,740 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

1. Det fungerar utmärkt med egna bokföringsförslag för olika typer av bankhändelser. Då visas alla relevanta konton.

2. Problemet med var markören hamnar är väldigt angeläget att ni löser. Systemet förutsätter av någon outgrundlig anledning att det alltid är den översta tomma raden som ska kompletteras när man trycker Enter. Självklart ska Visma följa internetstandard för all formulärifyllning som innebär att Enter eller Tab hoppar till nästa fält. Bra om det prioriteras.

/Lars
Foto på Annie Sten

Annie Sten, Knowledgeteam eAccounting

• 7,230 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Nu har vi tittat närmare på ärendet angående vart markören hamnar när man klickar Enter.

Jag förstår att det blir extra knapptryckningar när markeringen hoppar uppåt till den tomma raden istället för nästkommande rad. Däremot är Enter-funktionen i programmet skapad på det viset att den hoppar till den tomma raden oavsett om den är över den rad du står på. Enter-hanteringen fungerar på samma sätt i alla programdelar vilket innebär att en förändring gällande detta skulle påverka många delar av eEkonomi, därför har vi valt att ha kvar hanteringen som den är idag. 

Jag skulle istället rekommendera er att antingen
  • Radera de konton som ni inte ska använda er av denna gången. 
  • Använda TAB istället då går markören vidare till nästa fält nedåt. 
Ha en bra kväll!

/Annie
Foto på Viola

Viola

Hej,

Att använda Tab går ju bra om det är så att man börjar uppifrån och vill gå neråt. Men jag föreslår att den inte ska gå till + och - tecknen då det är helt onödigt.
Vore bättre om markören då endast går till fält för resultatenheter och belopp

Att radera rader tar för mycket tid...

Viola
Foto på Viola

Viola

Hej igen,

Kom på en sak till som inte är användarvänligt.
Väldigt ofta behöver jag lägga till rader och till 99% så är det så att när jag skriver in kontonumret så kommer inte kontot upp per automatik. Helt idiotiskt då det är aktiva konton som används.
Ändra detta, tack

Viola
Foto på Lars R

Lars R

Jag har också irriterats av det sätt som markören flyttas vid RETURN. Det är helt ologiskt och följer ingen standard.
Det är tydligt att systemfolket har fått för sig att användaren oftast vill hoppa till första icke ifyllda fält och inte till nästa fält. Det är svårt att förstå hur man har tänkt. Totalt ologiskt. Har jag passerat ett fält utan att fylla i nåt så vill jag ju att det ska vara tomt. Så enkelt och självklart. Att klicka på - och sedan behöva bekräfta att jag vill ta bort raden är onödigt tidsödande.
Return ska givetvis alltid hoppa till nästa ifyllnadsfält nedåt och ALDRIG bakåt i tabellen.
Är raden under en rad med förifyllt konto ska den hamna i debet- eller kreditrutan beroende på vilken som är vit eller grå.
Är raden under en rad utan konto ska den hamna i kontofältet.

Att använda TAB innebär ofta alldeles för många tryckningar eftersom man ofta lämnar flera rader oifyllda, vardera med minst tre ifyllnadsfält och dessutom + och - symbolerna.

Även om detta är en stor förändring så är jag säker på att många av oss skulle prioritera en bättre hantering än den som är nu
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,438 poäng 20k badge 2x thumb

Markören flyttar sig framåt vid RETUR vid registrering av leverantörsfakturor, men inte när man gör en order, där får man hoppa med TAB

För mig fungerar det väldigt smidigt vid registrering av leverantörsfakturor UTOM när det är en EU leverantör då man måste klicka bort en ruta och sedan klicka sig tillbaka till fakturanumret

Foto på Lars R

Lars R

Ja, leverantörsfakturor är inget som helst problem. Det är ju så få rader. Men för oss som dagligen bokför butiksförsäljning är det annorlunda. Min mall innehåller 11 rader, varav oftast kanske bara 5-6 ska fyllas i. Övriga bara då och då. Det kan gälla uttag ur kassan, betalning med Swish, sålt presentkort, betalat med presentkort, lämnat tillgodokvitto, betalat med tillgodokvitto. Slumpmässigt vilka som behövs.
Alltså vore det effektivare med en "normal" förflyttning av markören. Som det nu är betyder Return att markören alltid hoppar till den första av de rader jag inte fyllt i istället för att hoppa framåt. Alltså kan man aldrig använda Return.
Och som sagt, om jag använder TAB måste jag trycka TAB fyra (!) gånger för att komma till beloppsfältet på nästa rad.
Det finns inget annat än att hela tiden flytta markören med musen. Jobbigt!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.