Bokföringsorder - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Vi utför bokföring ju i Visma system alltså elektroniskt. har kollat på nätet som säger man måste ha bokföringsorder(papper) där man kladdar ner kontering innan man matar in i visma och man sparar bokföringsorder samt orginala papper som underlag i en pärm.Undrar om måste man ha bokföringsorder eller? det blir ju dubbelt arbete i onödan?
MVH
Foto på Kevin

Kevin

  • 690 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 75,758 poäng 50k badge 2x thumb
Eftersom dagboken(grundboken) är skatteverkets dokumentation på hur verifikationer registrerats och granskning sker med tillgång till båda underlagen finns inget absolut krav på att konteringen måste vara gjord på verifikatet.
Foto på Kevin

Kevin

  • 690 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, förstår knappt vad du menar. Menar du att det även räcker och fungerar med att bokföra bara i visma och sparar underlag i en pärm dvs man inte behöver kontera på ett papper/bokföringsorder?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 75,758 poäng 50k badge 2x thumb
jag menar precis som jag skriver
Det finns inget absolut krav från skatteverket att varje verifikat ( t ex en faktura) måste vara försedd med t ex en konteringsstämpel där verifikationsraderna - som också är registrerade i verksamhetens bokföring och som kan skrivas ut i en grundbok(dagbok) - måste vara ifyllda
Däremot måste varje verifikation vara försedd med ett verifikationsnummer som överensstämmer med det verifikationsnummer som finns registrerat i grundboken/dagboken
Om du registrerar en bokföringsorder måste du säkerställa sambandet mellan verifikat och grundbok och då kan du antingen skriva ut ditt registrerade verifikat eller numrera din skrivna bokföringsorder
Mikael
Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

  • 4,410 poäng 4k badge 2x thumb
och som tillägg du kan skriva ut till PDF - du måste inte skriva ut till papper, men du ska se till att ha elektroniska original ordnat i t ex mappar om du skriver ut..


generellt ska alla underlag sparas i 7år i originalform - elektroniskt eller papper.

man kan byta från t ex papper till elektroniskt och då ska det gamla originalet sparas i 4 år