Bokförning, Separat Privat konto för Företagande: Enskild firma

  • 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej funderar på att använda ett separat privat konto för min enskilda firma. Läst på och verkar vara ganska vanligt speciellt för nya företag. Men undrar hur det fungerar med bokförningen 1930 är för företags konto, och 1920 plusgiro, Vilket ska man då välja för privat företags konto alternativt göra i bokförningen. Vill se så det är lagligt och fungerande innan jag kör igång men varit svårt att få fram information om hur de som använder privat konto går tillväga. Tack på förhand. 
Foto på Caroline

Caroline

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 1
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 80,538 poäng 50k badge 2x thumb
Ditt separata konto för din firma kommer din bank på ditt önskemål att öppna med dig som kontohavare och kanske benämna Affärskonto och du kan använda konto 1930 i din bokföring.
Det blir rätt.

Mikael
Foto på Caroline

Caroline

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Tack Mikael! Kan enkelt starta ett separat bankkonto själv genom e-tjänster och benämna det var jag vill så borde gå fort att lösa då :). 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 80,538 poäng 50k badge 2x thumb
Ja
Din enskild firma är ju lika med du.

Mikael


Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Bra beslut att öppna separat konto för företaget! Min erfarenhet från min egen enskilda firma är att det blir lättare att hålla isär vad som är ditt (privat) och vad som, well, också är ditt, fast företagets.

Mitt råd är att även skaffa ett separat bankkort kopplat till det nya företagskontot. På så sätt kan du få ner antalet egna insättningar och egna uttag. Inte för att det är något fel på dem i sig men det är ytterligare ett litet steg att i någon mån hålla de två olika ekonomierna separat fast de i grunden är sammanbundna.

Och om får jag komma med ytterligare ett tips - på gränsen till överkurs men i alla fall :-)
Om du kan minska de egna uttagen till ett minimum så försök att handskas med dem som det vore en vanlig lön: gör eventuella egna uttag den 25:e varje månad. (Men ta inte ut mer än att du har kvar till skatten!). Allt detta sammanlagt gör att det är mindre risk för obehagliga överraskningar vid deklarationen nästa år.

Och lycka till med företagandet!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.