Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört fel årsresultat - eEkonomi

Hej!

Jag har räkenskapsår 1 april - 31 mars.
För någon vecka sedan gjorde jag en verikfikation för "Årets Resultat", vilket blev kring 4000kr, och avslutade således det förra räkenskapsåret.

När jag gjorde det glömde jag dock bort att jag hade ett par utgående kundfakturor som jag ännu inte lagt in i bokföringen. Fakturorna överskred räkenskapsåret (skickades 18 mars och förfaller idag 18 april).

Till min fråga;

- Vilket årsresultat hamnar fakturorna på?

- Läggs de till nästkommande årsresultat i och med att det är då de betalas, eller borde de ha kommit med i föregående årsresultat (det jag låste bokförde och låste förra veckan)?

- Borde jag isåfall göra någon typ av korrigerings-verifikation för att se till att de pengarna räknas till förra årets resultat? Och i så fall hur? 


Det resultat jag bokfört är:

2099 - Årets resultat    3 878,75 (Debet)
8999 - Årets resultat    3 878,75 (Kredit)
4 SVAR 4
KjellP
CHAMPION

Nu står det inte vilken version av bokföringsprogram du använder. Jag kan då bara tala för Administration som jag själv använder (200).

Innan jag lägger in årets resultat och låser året så gör jag en säkerhetskopia som jag lägger i en mapp kallad arbetskopia.
I din situation skulle jag gått in i företagsunderhåll och raderat företaget i sitt nuvarande läge och sedan gjort en installation av företaget från säkerhetskopian före årsavslutet. Då har jag gjort en återställning till läget före låsning.
Därefter kan jag då lägga in de verifikationer som skulle varit med och göra en ny resultatberäkning.

Kom ihåg att göra en ny säkerhetskopia innan du gör den nya resultatverifikationen för att ha en bakdörr om ännu fler överraskningar dyker upp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om du vanligtvis bokför med kontantmetoden ska du över räkenskapsårsskiftet bokföra enligt faktureringsmetoden. Detta för att momsen gällande fakturorna ska komma med på det räkenskapsår som fakturorna skapades på. 

Rent programtekniskt bör du möjligen låsa upp din bokföring - Göra din sista momsrapport - Då bokförs fakturorna automatiskt upp enligt faktureringsmetoden - Boka om årets resultat - Lås bokföringen. 

Du kan även boka upp dina fakturor under Inställningar - Räkenskapsår - Gå in på ditt föregående år - Boka upp kund- samt leverantörsfakturor

Själva fakturorna bokas egentligen även upp om du låter bokföringen vara låst, detta då det räknas som en bokslutsverifikation och kan därmed bokföras på räkenskapsårets sista datum. Detta sker när ni markerar fakturorna som betalda. Det som blir fel i detta läget är att årets resultat, samt momsredovisningen inte stämmer på ert föregående år. Rent programtekniskt rekommenderar jag därmed det översta alternativet.

Sedan säger bokföringslagen att korrigeringar ska läggas på den öppna bokföringsperioden ni arbetar med. Jag rekommenderar därmed er att kontakta er redovisningskonsult för rådgivning kring.

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för hjälpen, detta borde funka. Jag använder Visma E-ekonomi.

Hur gör jag för att boka om årets resultat på ett korrekt sätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

I detta dokument kan du läsa hur du gör för att Bokföra årets resultat.

/Susan