Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört fel på skattekontot?

Hittills i år har vi enligt bokföringen, betalat 2,3 Mkr till Skatteverket. Vid en avstämning mot Skatteverket visade det sig att vi egentligen har betalat 1,9 Mkr. Jag har alltså bokfört något fel på konto 1970 (skatt)? För visst ska det väl vara bokfört exakt den summa vi har betalat in till Skatteverket? Hur påverkar detta vårt resultat?

Jag har tyvärr upptäckt samma fel för 2015 (låst nu) där det är bokfört 2,7 Mkr på 1970 och vi betalade egentligen 2,3 Mkr till Skatteverket.

5 SVAR 5
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej Terese! 

Tack för din fråga! Jag skulle vilja att du lite mer specifikt förklarar vilken typ av skatt/skatter du har bokfört in eftersom det kan vara lite olika lösningar på om det gäller F-skatten enbart eller momsen, sociala avgifter på löner o s v.

Tack så länge.
Fd medlem
Inte tillämpbar

All skatt bokförs på 1970; moms, källskatt, arbetsgivaravgifter och preliminär skatt.
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej Terese! 

För att se vilket belopp som totalt betalats ut under året så kan man ta ut en huvudbok eller en kontoanalys där man sedan får summera ihop alla kreditposter. Stämmer det sedan inte det du har betalat så får du gå igenom din bokföring och se vad du har missat. Löser du det inte själv får du gärna ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med det. 

Ha en fortsatt bra dag!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för ditt svar, men kan du bara vara snäll och svara på mina två sista frågor?

Jag bad vår revisor redan 2015 att kontrollera bokföringen eftersom jag ansåg att det var för hög skattekostnad gentemot 2014, men jag tror inte att han kollade detta.

Jag har gjort en kontoanalys på konto 1970 som visar en omslutning på 2 356 000 kr hittills i år. Inbetalningarna till Skatteverket är hittills i år på 1 952 000 kr. Jag ska träffa vår revisor i veckan och få hjälp att, förhoppningsvis, reda ut detta.

Men, visst måste omslutningen på 1970 vara samma summa som betalats till Skatteverket? Och visst inverkar en sådan här diff på vårt resultat?

Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej Terese!

Det är väldigt svårt att svara helt rätt på dina frågor eftersom man skulle vilja se din bokföring. Men du har helt rätt att resultatet påverkas och när det gäller omslutningen så ska den vara samma som till skatteverket. Men vi rekommenderar ändå om du har möjlighet att kontakta en revisor som får titta på det hela.
Hoppas det löser sig.

Ha det fint!