Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Electra
MEDLEM

Bokfört insättning manuellt trots bankkoppling - eEkonomi

Hej!

Jag har varit sjukskriven ett tag och när jag återkom till jobbet igår ser jag att två inbetalningar från Skatteverket (ROT) bokförts manuellt istället för att matcha kontohändelser via bankkopplingen. De ligger ju då kvar som två händelser kvar att matcha, vad gör jag med dem?
2 SVAR 2
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan inte ta bort händelserna som kommit in via bankkopplingen, utan dessa måste matchas för att inte ligga kvar och ställa till problem. 

Finns det kundfakturor som avser dessa två inbetalningar - som då fortfarande ligger kvar som obetalda med delen från Skatteverket under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor?

Antingen korrigerar du verifikationerna som du bokfört manuellt, alltså nollar ut dessa under Bokföring - Verifikation via Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Sedan matchar du händelserna via Kassa och bankhändelser som vanligt. Rekommenderar detta om det finns obetalda fakturor kvar med delen från Skatteverket, eftersom du på så vis också fångar upp dessa fakturor så att de blir slutbetalda.

Eller matchar du bankhändelserna mot vad som helst, förslagsvis 2999 OBS-konto. Sedan korrigerar du dessa verifikationer via Bokföring - Verifikationer. Verifikationerna ska då spegelvändas för att gå plus minus noll. 

Ha det fint!

Moa
Electra
MEDLEM

Tack så mycket för hjälpen!

De har bokfört manuellt direkt mot den summa som fattats på kundfakturorna i och med ROT.

Jag följer ditt förslag så ska det väl ordna upp sig.

Ha en fortsatt bra dag!
/Helena