Bokfört kundfaktura på fel konto - Visma eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! jag har lyckats att bokföra 2 stycken kundfakturor på fel konto. hur gör jag för att rätta till detta?  väljer jag åtgärder så finns inte korrigera verifikation med där som jag fått för mig att det brukar finnas. Det är ingen manuell verifikation som jag har gjort. jag är ny inom bokföringen så hoppas det finns bra tips att hämta här:)
Foto på kristoffer

kristoffer

  • 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Eftersom det är en kundfaktura så har vi låst funktionen med att korrigera verifikation. I detta läget så får du istället kreditera fakturan och skapa en ny.
Bokföringskontot hämtas från artikeln och den artikelkonteringen du har valt på artikeln. Efter du har krediterat fakturan, kontrollera inställningarna på artikeln och skapa sedan en ny faktura. 

Alternativt får du skapa en manuell verifikation där du bokar om från det ena försäljningskontot till det andra. Ditt försäljningskonto ska ligga i kredit, på din korrigeringsverifikation lägger du det kontot i debet och det nya, rätta, försäljningskontot i kredit. Tänk på datumet du korrigerar om du vill att det ska påverka samma momsredovisning. 

/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.