Bokfört leverantörsfaktura fel, samt fel korrigering - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Nu har jag verkligen krånglat till det...
Idag lade jag upp två nya leverantörsfakturor (bokför enligt kontantmetoden)

På den ena fakturan råkade jag fylla i konto 1930 två gånger (både debet eklusive moms samt kredit inklusive moms...) summan debet exklusive moms skulle vara på konto 6530.

Vidare så skulle jag göra en korrigering på den fakturan, men råkade istället göra en korrigering på en annan leverantörsfaktura... korrigeringen på den fakturan som var rätt blev
1930 debet 634kr
6530 Kredit 634kr

Jag gjorde då en till korrigering på denna faktura (som från början var rätt...)
1930 debet 634kr
6530 kredit 634kr

(trodde detta skulle bli rätt...)

Efter det så försökte jag göra en korrigering på den fakturan som från början blev fel som var
1930 debet 595,25 (exl moms)
2641 148,75 (moms)
1930 kredit 744kr (summan inkl momsen)

Denna korrigerade jag så att
1930 debet 744kr
6530 kredit 744kr

Det känns som att det har blivit totalkaos, då totalsumman i företaget på visma inte stämmer överens med summan jag faktiskt har på kontot...

Vad ska jag göra?

/Sofie
Foto på SofieM

SofieM

• 292 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

• 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Jag skriver ut och ställer upp det med konteringsstämpel och återkommer så inte jag tänker fel också
Foto på burbage

burbage

Den fakturan som från början var rätt har du dubblerat konteringen. Du måste kreditera 1930 med 634:- och debitera 6530 med 634:-.  Den felaktigt konterade fakturan måste bli att du krediterar 1930 med 595:25 och debiterar 6530 med 595:25. Vore lättar om jag visste differensen på kontot för ev får du göra den första konteringen två ggr. Alltså kreditera 1930 med 634:- två ggr och likadan med 6530
Foto på SofieM

SofieM

på mitt bankkonto: 13.167kr, summan i visma visar 14.506... Var det du menade? :)
vad betyder kontering?
Så om jag ska lägga upp en korrigering på den rättade verifikationen som från början var rätt, hur göra jag då?
Och samma fråga på den felaktiga verfikationen som jag egentligen skulle rätta...

Jisses vad rörigt detta blev!
Foto på burbage

burbage

just precis, det menade jag men skriv ut en huvudbok och jämför med kontoutdraget från banken för jag tycker det verkar som du har mer än ett fel.
Kontering är när du använder konton debet och kredit.
Den felaktigt rättade fakturan, hur hade du bokfört den från början? Jag behöver veta för att kunna följa din kontering så jag inte "rättar" dig fel
Foto på SofieM

SofieM

Den första fakturan som var rätt bokförd från början (hoppas jag) såg ut så här:
5420 debet 507,25
2641 debet 126,75
1930 kredit 634

Den andra fakturan som jag bokförde fel från början såg ut så här:
1930 debet 595,25
2641 debet 148,75
1930 kredit 744 (denna skulle vara kredit på konto 6530 egentligen)

Vill du att jag skickar utdrag på huvudbok till dig?
Är säkerligen mer än bara ett fel. Är helt ny på detta och tycker det blir otroligt krångligt när man råkar göra ett litet fel. Var dumt av mig att försöka rätta det på egen hand, haha...
Foto på burbage

burbage

Skicka utdragen bankkonto och huvudbok till christina@burbagemaskin.se så ska jag kolla. Gör man ett fel och så rättar det fel är det inte lätt att rätta till. jag har jobbat med redovisning över 30 år och kan fortfarande tänka fel
Foto på LW

LW

• 20,814 poäng 20k badge 2x thumb

Är jag lite sent ute nu, ber jag om ursäkt...

• I och med att du verkar veta vilka verifikat som är felaktiga så kan du skriva ut verifikaten, ett verifikat per papper (för att strukturera det hela).

• Sedan konterar du på samma papper (med penna i handen) en "tvärtombokning"; m a o du vänder varje verifikat så de blir tvärt om mot hur de var tidigare.

• När du har bokfört dina tvärtombokningar, står du på plus minus noll avseende dessa.

• Gör nya konteringar som den här gången är såsom du anser att de skall vara istället.

Efter det ska allt rättat till sig. Att gå en genväg genom att göra på annat sätt krånglar bara till det hela i förlängningen och kan generera ännu fler komplikationer.

Lycka till!

//L

Foto på Lellen

Lellen

• 64 poäng
Tack för riktigt värdefullt svar!
 säger här en förvirrad "semesterfirare" med ett liknande problem vid INK4:an medan familjen väntar på Pappaaaaaaa! Lite Gordiska knuten över det hela. Sopar rent och gör om. hoppas att jag också lyckas med konststycket nu.../

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.