Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokning på konto 2395 och 2840

Har tagit över bokföringen för ett fastighetsbolag. Tidigare bokförare har bokat följande bokning i slutet av 2015. Verifikation saknas så jag vet inte vad det gäller. Vad kan det vara? De kvittar ju ut varandra - kan jag boka bort dem?

2395 debet 1****:-
2840 kredit 1****:-

Båda kontona är tomma i övrigt.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

23-konto är vanligtvis Lån av något slag  - kolla bakåt i åren om du kan finna kontot använt
28- avräkningskonto
KjellP
CHAMPION

Jag tror det handlar om en omföring av den del av långfristig skuld som ska amorteras under kommande år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror att KjellP är inne på rätt spår med tillägget att 2395 normalt används för långfristiga lån i utländsk valuta. 2840 används för kortfristiga lån.

Det verkar dock lite konstigt om båda konton är oanvända i övrigt. Har du ingen ingående balans på någon av dem? Har ni något lån? Vilket konto bokför du amorteringarna på?

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Kjell! Det där löste saken! Det stämmer på öret!

Tina, det stämmer att inget av kontona var använda tidigare. Dock verkar tidigare bokförare ha ändrat sin "stil" förra året ifrån tidigare år. Hon har bokfört amorteringarna även i år på 239x så jag får göra en omföring nu i slutet av. 

För detta är väl inget man behöver göra? 
Man kan väl boka alla amorteringar under året på 239x där de långfristiga lånen ligger?
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

Amorteringar brukar bokföras mot det konto som lånet är bokfört på, så att lånet minskar med amorteringen.

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är inte jätteviktigt vilket konto man använder under året, så länge man håller reda på hur mycket som är kort- respektive långfristigt när man gör sitt bokslut.

//Tina