Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokningar via Booking.com

Hej! Ska bokföra en kotnadsfaktura från Booking.com avs förmedlade bokningar där det står noterat "Moms följer regleringen för motsatt debitering". Är det samma sak som reversed charge/omvänd skatt? Hittar inte denna lydelse när jag googlar. Vilken momssats ska i sådana fall användas för in- och utg moms? Jag hittade ett tidigare inlägg där det uppgavs att det kunde vara 25 el 12% beroende på om det var i förmedlarens namn el inte. Hur vet jag skillnad?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det du beskriver betr omvänd skattskyldighet bekräftas om faktura inte innefattar någon moms.
Svensk moms 25 % på tjänster, är det annan moms sats kanske det framgår av dina intäkter som väl är anledningen till att booking.com fakturerar dig.? 🙂

Oavsett momssats är det ju ett nollsummespel för din del i deklarationen så om du håller dig till 25 % så vet du råd om någon förfrågan kommer i efterhand.

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabb återkoppling. Eftersom det är korttidsuthyrning så är det ju i verksamheten 12% som gäller, men det jag funderar på är om det är en förmedlingstjänst och då 25% istället?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja jag röstar på 25 %

Mikael