Bokslut - checklista (kundfordran och moms) - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej.

Jag har ett AB och använder mig av kontantmetoden.

Mitt första räkenskapår har precis tagit slut och jag sitter nu och går igenom en "checklista" i Visma eEkonomi.

* Ska jag låta 2611 och 2641 behålla sina nuvarande belopp och låta 2650 vara 0?
  Min momsredovisning är ju först sista september.

Jag skickade en faktura 31:a augusti för det arbete jag utfört under augusti. Så här bokförde jag det:

1510 (D)
3041 (K)
2611 (K)
 
Nu får jag ett meddelande som säger:

" Saldot på kundfordringskontot (1510) är XXX,XX kr per 2018-08-31. Summan av
obetalda kundfakturor på samma dag är 0,00 kr. Dessa belopp ska stämma överens."

* Fakturan kommer att betalas av kunden i slutet av september. Vad behöver jag göra för att det ska bli rätt?

/ Magnus
Foto på Magnus

Magnus

  • 662 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Roffak

Roffak, Champion

  • 27,804 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Momskontona 2611 och 2641 låter du vara. Möjligtvis får du flytta beloppen till Kortfristiga fordringar i Årsredovisningen om du vid 2018-08-31 har moms att få tillbaks.

Om fakturan är utskriven utanför modulen Kundfakturor finns inget obetalt belopp i kundreskontran och denna kontroll fungerar ej. Du får göra en manuell avstämning att konto 1510 är rätt.

MVH
Rolf 
låt dem vara tills momsredovisningsdagen.
Då förs de om normalt.
MVH
Tomas Tobiasson
Foto på Magnus

Magnus

  • 662 poäng 500 badge 2x thumb
Hej.

Tack för era svar.

Bra, då låter jag 2611 och 2641 vara som de är tills min ordinarie momsredovisning (eftersom jag kommer att betala in moms till Skatteverket).

När jag gör min avstämning och väljer Bokföring -> Årsavstämning -> Reskontror visar statusen "Inte påbörjad". Jag kan inte manuellt ange att jag "checkat av" detta belopp.

Jag förmodar att när samtliga delar (Moms, Skattekontot m.m.) är kontrollerade så kan jag ändå välja att gå vidare för att så småningom avsluta mitt räkenskapsår.

* Är det korrekt uppfattat?

Sedan förstår jag inte riktigt vad Bokföring -> Årsavstämning -> Skattekontot avser. Det är mitt första räkenskapsår. Jag har fått besked om månatliga inbetalningar av F-skatt men har inte hunnit med INK2 ännu.

* Vad är det som avses under denna punkt?

/ Magnus
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Magnus,


Anledningen till att det för Reskontror står "Inte påbörjad", är för att saldot på ditt fordringskonto inte stämmer mot summan av obetalda fakturor på samma datum. Detta förmodligen för att du, precis som Roffak skriver, har bokfört en kundfordran utanför kundfaktura-delen av programmet. Just Reskontror är en avstämning som görs automatiskt och inget du kan checka av manuellt. När du registrerar betalningen av denna kundfordring så bör även saldot bli korrekt och det stäms då av automatiskt i checklistan.


Även fast du inte har bockat av alla delar i Årsavstämningen så kommer du kunna öppna deklarations-modulen. Checklistan är till för att man ska hålla koll på viktiga saker gällande årsavslutet. Det är korrekt uppfattat att du kommer att kunna gå vidare för att avsluta ditt räkenskapsår. 


Gällande skattekontot så är det en punkt som är till för att kontrollera att saldot på ditt bokföringskonto för skattekontot stämmer mot det faktiska saldot som finns på ditt skattekonto enligt Skatteverket. Detta för att kolla så att man inte har missat att bokföra något i eEkonomi på skattekontot som har skett på skattekontot om man kollar hos Skatteverket. Tanken med bokföringskontot för skattekontot är att det ska spegla kontoutdraget för skattekontot på Skatteverkets sida, likadant som man vill att bokföringskontot för företagskontot under Kassa- och bankhändelser ska stämma mot det faktiska företagskontot som man ser hos banken.


Hoppas detta kunde tydliggöra lite, hör av dig om du har ytterligare funderingar.


Ha det fint!
/Theodor 
Foto på Magnus

Magnus

  • 662 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Theodor.

Tack för svaret. Nu har jag inte deklarationsmodulen men när jag väl gjort klart de "kontrollpunkter" som finns under Årsavstämning så behöver jag med andra ord inte oroa mig för att inte kunna avsluta året p.g.a. att Resontror inte har statusen Klar.

I väntan på engagemangsbesked från banken så får jag nu leta upp var bland menyalternativen jag skapar nytt räkenskapsår och avslutar det gamla.

/ Magnus
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Magnus,


Checklistan under Bokföring och Årsavstämning är frivillig om jag inte har tilläggsmodulen deklaration men vi rekommenderar att dessa punkter ändå stäms av.

I ditt program så skapar du ett nytt räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Nytt räkenskapsår på knappen uppe till höger.
När du sen ska avsluta ditt år och har Bokfört årets resultat så kan du låsa ditt gamla räkenskapsår under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter  - fältet Bokföring låst t.o.m. - Spara.

Ska utskrifterna för resultat- och balansrapporten sen inte stå som preliminära behöver du även låsa året när du skapar ett nytt räkenskapsår.



Ha en trevlig helg!
/Cecilia
Foto på Magnus

Magnus

  • 662 poäng 500 badge 2x thumb
Tack Cecilia för din information :)

/ Magnus

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.