Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokslut för handelsbolag

Hej,
jag har ett handelsbolag och har precis gjort mitt första år.
Min fråga är hur man gör ett bokslut i visma eekonomi, vad man behöver skriva ut.
Som jag har förstått det så för man väl över alla siffror i sin egen deklaration när det gäller handelsbolag? tacksam för svar.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240212

8 SVAR 8
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Lättast är att du börjar med att gå igenom Checklista årsavslut för att stämma av konton och kontrollera att du inte missar något.

Därefter för du in uppgifter i deklaration INK4 för Handelsbolag, blankett N3A/N3B för delägare i Handelsbolag och även siffror till din egna deklaration (Ink1).

Bäst stöd för detta får du av programmet Visma Skatt eller med hjälp av broschyrer och beräkningsblanketter på www.skatteverket.se.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
tack för svaret.
Ska göra bokslut men undrar om sista momsperioden oktober-december hamnar på nästa års redovisning? har gjort momsredovisningen men man betalar ju inte in det till skatteverket än på ett tag..
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Den sista momsperioden hamnar som en momsskuld/momsfodran över årsskiftet.
Om du använder programmets funktion för att skapa momsredovisning så hamnar detta som en verifikation på 2013.
Betalningen av skulden/fordran sker därefter på 2014.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Jag har gjort momsredovisningen i programmet, den ligger nu under verifikationer. Kan jag göra bokslut utan att göra något mer med den? Eller ska jag bokföra det som momsskuld på något sätt? Sen när jag betalar momsskulden så bokför jag det i 2014?

Hej igen!

Nej du behöver inte göra något särskilt med momsskulden och sen bokför du betalningen i 2014.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har en fråga på ovanstående tema: 
Om jag har gjort all momsredovisning genom manuella verifikationer istället för att använda knappen "momsredovisning", kan jag bara hoppa över det steget i årsavstämningen? 


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johannes,

Ja det kan du. Så länge du vet att din moms stämmer och att allt är korrekt redovisat till Skatteverket kan du bortse från det.
Årsavstämningen är bara en checklista som hjälper till att inte missa något.

Ha det gott!