Bokslut kundskulder på 1510, motkonto?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
Hej, jag sitter med mitt första årsbokslut året 170901-180831 som jag ska klara själv, har tidigare haft en redovisningskonsult. Jag använder kontantmetoden och gör manuell registrering.Den sista kundfakturan avsåg augusti men ersätts i september. Jag har registrerat beloppet på 1510 D, 3044 K, precis som min f d redovisare gjorde. I september 1510 K, 1930 D. När jag går igenom checklista i Visma  godkänns inte detta. Det står att jag har beloppet på 1510 och 0 på Reskundkontror. Vilket kontonummer skulle jag alltså använda istället för 3044?
Foto på Marianne

Marianne

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
  • fundersam

Publicerades för 8 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,706 poäng 50k badge 2x thumb
Du har gjort rätt men kanske redan bokat bort den inbetalda kundfakturan i din reskontra på det nya året , d v s  efter 180831

Mikael
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 9,408 poäng 5k badge 2x thumb
Programmet stämmer av mot reskontran. Eftersom du bokfört fakturan manuellt så stämmer det inte mot reskontran och du får upp en varning. Så själva bokningen är korrekt men du har inte använt reskontran. Varför gör du inte dina fakturor i eEkonomi? 

Mvh
Lovisa
Foto på Marianne

Marianne

Nej, jag har egna fakturor som jag använder, och tänker fortsätta så. Jag kan alltså ignorera varningen och fortsätta med bokslutet? Tacksam för svar.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,706 poäng 50k badge 2x thumb
Ja
Om du inte använder reskontran i din fakturering ska du ignorera varningen

Mikael
Foto på Marianne

Marianne

Mycket bra med klara besked! Tusen tack!