Gör inställningar för Autoinvoice i din brandvägg

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Server vill inte ansluta till Autoinvoice. Vad är det exact för parametrar som måste vara uppfyllda för att det ska funka. Vi köt en terminalserverlösning och vi behöver veta vad som måste tillåtas på servern. Jag hade samma problem på klient och jag var tvungen att installera ett NONO program som heter Fiddler. Det känns som en nödlösning. Det måste finnas info på det. Jag kan surfa till https:vismaspcs.se. Sen när jag försöker att logga in så möts jag av skärmen som hänvisar till vismaonline. När jag sen klickar på Vismaonline så kommer bilden bara tillbaka. Hur kommer vi runt allt detta. Vi ska ju börja med elektronisk fakturering. /PB
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,250 poäng 20k badge 2x thumb
Har du ett serviceavtal? Har för mig att detta är ett "krav"

Har du användarnamn och lösenord till Visma Online? 

Det skall inte finnas några inställningar mot någon brandvägg för att Autoinvoice skall fungera utöver det som programmet i sig vill ha öppna.

//Davor P
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Ja på bägge frågor. Företagsinställningar Min Sida är uppdaterad. Vad betyder det du skrev "utöver det som programmet i sig vill ha öppna." //PB
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Programmet 2017.0 funkar bra över terminalservern och det är ifrån den som programmet inte vill ansluta mot Autocollect. Mededelandet "Status kunde inte kontrolleras" kommer upp såfort jag klickar på "Pågående uppdrag" /P
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,250 poäng 20k badge 2x thumb
Jag arbetar inte själv mot autoCOLLECT så där vågar jag inte ge något svar.

När det gäller autoINVOICE så bör det räcka med att Visma Administration kan komma igenom brandväggen.

Det du kan prova (på EGEN RISK.....) är att temporärt stänga ner brandväggen helt och prova komma åt autoInvoice/autoCollect medan brandväggen är nere. Se till att du så fort du testat detta koppla in brandväggen igen.

Jag tror inte att det egentligen är brandväggen som är boven i dramat, men genom att koppla bort den temporärt märker du ganska snabbt att det verkligen är inställningar i brandväggen som behöver göras och inte något "utanför huset" som sätter käppar i hjulet för dig.

//Davor P
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 2,344 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Backman, Per,

Känns som om detta skulle kunna kan vara någon specifik inställning hos er. Det vore fint om du hade möjlighet att kontakta oss på telefon så får vi kika på det.



/Kristina
(Redigerad)
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Kristina. Jag var i kontakt med supporten för något halvår sen när det krånglade att få igång det på min klient. Då fick jag installera Fiddler som är NONO på servrar. Sen flyttade hela IT miljön och då blev det väldigt besvärligt och tidsödande att ansluta via klient. Nu försöker jag få fram mer förfinad teknisk information om vad som måste vara "öppet" för att det ska fungera på TS-miljön. På den servern kan vi inte installera Fiddler. /P Jag ringer
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

  • 890 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Backman, Per!

Jag ser att du varit i kontakt med vår support, jag tänkte att jag även gör ett tillägg om det är några andra användare som läser denna tråd och kan ha nytta av informationen.

Om man har problem med kommunikationen mellan Administration och våra internettjänster så rekommenderar vi att man tillåter all kommunikation för följande sidor:

https://www.vismaspcs.se
https://www.yourvismawebsite.com
https://photoservice.vismaonline.com

https://ai.vismaonline.com/
https://api.inexchange.com/

https://ac.vismaonline.com/

/Joanna
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb
Tack Johanna. Hur är det med cockies? och finns det andra siter som måste ha fri trafik. En av kollegorna tittade i en log och fick upp visma.com. Ska den vara med?
Är det så att ADMIN 2000 ärver inställningarna i Internet explorer så att man kan testa med det?
När jag bara försöker att navigera genom Internet explorer till Vismaspcs.se så är det första jag ser är att nedräkningen till deklarationen inte hänger med på servern. Där visas inga nummer. När jag sen försöker klicka på mina tjänster så kommer jag inte till inloggningen utan till en ruta som uppmanar mig "Visma Online" Logga in till Vismas tjänster och hänvisar till https://www.vismaonline.com. När man klickar på länken https://www.vismaonline.com så kommer man tillbaka till samma meddelande. Det går bara runt runt. Vänligen hjälp.

Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Ska sidorna ligga i "Trusted sites" i internet explorer?
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Ytterligare frågor. Jag öppnade övningsbolaget. Där var Autoinvoice och Autocollekt aktiverade. När jag tryckte på Synkronisera så fick jag meddelande "Misslyckades med att hämta uppgifter om avtal att godkänna. Initiering av URL misslyckades. Vad är det för en URL som datorn försöker att kommunicera med?
Foto på Ellinor Grundström

Ellinor Grundström, Moderator

  • 256 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Pär 

Ja sidorna ska ligga som trusted sites. 
Att du får fel i övningsbolaget är korrekt, synkningen sker på ditt organisationsnummer, epost och avtal. 
Jag skulle vilja att du kontakta supporten så de kan se varför din inloggning till vismaOnline inte sparas i Visma Administration. 
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Jag har kontaktat dom redan. Jag skickar den info som Johanna skrev här ovan, så får vi se vad de säger
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Är dessa nödvändiga för administrativa uppgifter
https://www.yourvismawebsite.com
https://photoservice.vismaonline.com
Foto på Ellinor Grundström

Ellinor Grundström, Moderator

  • 256 poäng 250 badge 2x thumb
Nej för AutoInvoice är det undantagen nedan som är viktiga:

https://ai.vismaonline.com/
https://api.inexchange.com/

https://www.yourvismawebsite.com gäller vår hemsida/webbshop
https://photoservice.vismaonline.com gäller Visma Mobilscanner)
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Ellinor. Kan du be en tekniker ringa mig på xxxxxxxxxx.
(Redigerad)
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Hej igen Ellinor. Hur funkar det med inloggningen till Inexchange. Det finns ju ingen inställning i Administration för det. Bara för inloggningen på Visma Bryggar ni det på något vis? Behöver jag tänka på det över huvud taget?
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Mer info. Vi kör för närvarande version 2017.0. Kan det påverka?
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

  • 890 poäng 500 badge 2x thumb
Hej igen Backman, Per!

Jag ser till att du blir kontaktad på måndag.

Hoppas att du får en fin helg!
/Joanna
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Hej Johanna. Idag är det tisdag och ingen har ringt
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 2,344 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Per Backman,

Vi har försökt få kontakt med dig igår kl. 9 men i loggen kan jag inte se om ni pratade eller inte. Jag har ordnat så du kommer få en ny kontakt men det är oklart om det blir idag eller imorgon. 

/Kristina 
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Ellinor och Kristina m.fl. Vi har tidigare, på supportens rekommendation installerat Fiddler för att få det att funka med Autoinvoice och Autocollect. och jag har tidigare undersökt vad som händer i Fiddler när jag anropar autcollect, autoinvoice (vismaonline.com och api@inexchange.com. Då har jag sett att systemet anropar vismaonline, vismaspcs och inexchenge. Nu körde jag Fiddler på klientdatorn under systemets uppstartsprocess och såg då att systemet anropar en massa URL's. Jag förmodar att det är för att bygga upp delarna i MIN SIDA. Här undrar jag om man måste ange som fullständigt undantag i brandväggen alla delar för att det ska fungera. Jag bifogar lista på de URL som systemet anropar vid uppstart.
#ResultProtocolHostURLBodyCachingContent-TypeProcessComments1200HTTPSwww.fiddler2.com/UpdateCheck.aspx?isBeta=False474privatetext/plain; charset=utf-82200HTTPTunnel towww.fiddler2.com:44303200HTTPTunnel toservicedirectory.vismaonline.com:4430spcsadm:156444200HTTPTunnel toservices.vismaonline.com:4430spcsadm:156445200HTTPTunnel toservices.vismaonline.com:4430spcsadm:156446200HTTPTunnel toidentity.vismaonline.com:4430spcsadm:156447200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:156448200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:156449200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:1564410200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:1564411200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564412200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564413200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564414200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564415200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564416200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564417200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564418200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564419200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564420200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564421200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564422200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564423200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564424200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564425200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564426200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564427200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564428200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564429200HTTPTunnel tovonsharedprod.azureedge.net:4430spcsadm:1564430200HTTPTunnel towww.googletagmanager.com:4430spcsadm:1564431200HTTPTunnel toaz416426.vo.msecnd.net:4430spcsadm:1564432200HTTPTunnel toidentity.vismaonline.com:4430spcsadm:1564433200HTTPTunnel tossl.google-analytics.com:4430spcsadm:1564434200HTTPTunnel towww.google-analytics.com:4430spcsadm:1564435200HTTPTunnel todc.services.visualstudio.com:4430spcsadm:1564436200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:1564437200HTTPTunnel tossl.google-analytics.com:4430spcsadm:1564438200HTTPTunnel tostats.g.doubleclick.net:4430spcsadm:1564439200HTTPTunnel toidentity.vismaonline.com:4430spcsadm:15644.

En tilläggsinfo är att terminalservern verkar stanna av innan den loggar in mig på Vismaspcs. Det gör att jag misstänker att den inte kommunicerar utåt.
Mina fråga är således. Är det fler än de url som nämnts tigare i denna chat som behöver vara fria och satta som säkra. /PB. Ha en trevlig helg
Foto på Backman, Per

Backman, Per

  • 510 poäng 500 badge 2x thumb

Jag misstänker att själva inloggningen sker här i listan:

toservicedirectory.vismaonline.com:4430spcsadm:156444200HTTPTunnel toservices.vismaonline.com:4430spcsadm:156445200HTTPTunnel toservices.vismaonline.com:4430spcsadm:156446200HTTPTunnel toidentity.vismaonline.com:4430spcsadm:156447200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:156448200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:156449200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:1564410200HTTPTunnel towww.vismaspcs.se:4430spcsadm:1564411200HTTPTunnel.
Kreditkontroll fungerar nämligen utan fiddler i klenten. Inte alls i servern.