Betala ut en del av semesterersättningen för semestervillkor 30 - Lön 300/600

• 8
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej

Jag undrar om det skulle kunna gå att lägga till så att man kan välja vilken tidsperiod man vill betala ut semesterersättning för vid semestervillkor 30. Mina anställda är timanställda och då kan jag inte använda de andra semester villkoren eftersom de får sin semesterersättning i pengar och inte dagar.

Vänligen

Pio Rodriguez
070-7823625
Foto på SBGiStockholm

SBGiStockholm

• 202 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 8
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,962 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tack så mycket för ditt önskemål. Hur arbetar ni, är det så att den anställde begär att få ut ersättning för ett visst antal dagar åt gången eller har ni en fast period som ni betalar ut semestern för?

Jag tar med mig ditt önskemål när vi tittar på vad vi ska göra för förändringar i kommande versioner av programmet.

Om det är fler som önskar detta får ni gärna gilla denna idén.
Foto på SBGiStockholm

SBGiStockholm

Hej

Vår semester period är t ex 2012-04-01 till 2013-03-31 och då vill jag betala ut den perioden av semester ersättningen i t ex juli och då vill jag inte att det som han har samlat ihop från april, maj och juni 2013 ska betalas ut. Och ibland så tar en anställd ut kanske 2 veckors semester och då vill inte han att jag betalar ut hela beloppet som har samlats ihop.

Vänligen

Pio Rodriguez
SBG i Stockholm AB
070-7823625
Foto på Malin Sköld

Tack för ditt svar!

Är det så att de anställda alltid får ut pengarna som avser det antalet dagar som de är lediga eller kan det vara så att vissa får ut hela ersättningen på en och samma gång?
Följer ni något kollektivavtal?
Foto på SBGiStockholm

SBGiStockholm

Hej

Vi har bygg avtalet men eftersom vi betalar ut pengar för en viss period så är det inte dagar som ska räknas utan pengar bara en viss tids period tidsperiod, T ex om en anställd har jobbat 176 * 100 kr/timmen = 17600 kr från 2013-03-01 till 2013-03-31 och då har han samlat ihop cirka 2258 kr i semesterersättning. Sen fortsätter han att jobba hos oss men vill bara ha sin första arbetsperiod (semesterlöneperiod) utbetalt till nästa lön och inte det han har jobbar i april.
Du kan gärna ringa annars om du vill också så kan jag förklara bättre.

Vänligen

Pio Rodriguez
SBg i Stockholm AB
070-7823625
Foto på Malin Sköld

Hej Pio!

Tack så mycket för ditt svar. Jag tror att jag fått en bra bild av hur ni arbetar. Skulle jag få några ytterligare funderingar hör jag av mig till dig.

Hälsningar

Malin
Foto på Peoples Training

Peoples Training

• 64 poäng
Jag vill också gärna veta hur man gör! Har exakt samma behov!
Foto på SBGiStockholm

SBGiStockholm

Hej

Hur går det med den här funktionen i löneprogrammet?

Med vänlig hälsning

Pio Rodriguez
SBg i Stockholm AB
070-7823625
Foto på Malin Sköld

Hej Pio!

Detta är inget som vi just för tillfället arbetar med. Jag är medveten om att flera önskar detta och har med det när vi titta vidare på vad vi ska utveckla i löneprogrammet.

Jag kan tyvärr inte just nu säga när en lösning kan tänkas komma.

Mvh

Malin
Foto på Sofia

Sofia

• 70 poäng
Väntar också på den här funktionen. När blir det fixat?
Foto på Maria 157

Maria 157

• 656 poäng 500 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Betala ut del av sparad semesterersättning går inte! - Lön 600.

För anställda som har villkor 30, semesterersättning så är möjligheterna ytterst låsta! Båda att visa ackumulerad sem.ersättning som den anställde sparat ihop och sen att betala ut den! Det är mycket sällan någon anställd vill tömma hela potten med sparad semestersättning, dom vill ofta ha ett fast belopp. Det går inte att hantera alls i Visma, det är allt är eller inget! Enligt supporten får jag hålla reda på det manuellt! Det går inte ens att skapa en egen löneart som minskar ackumulatorn sem.ersättning!!! Skandal!
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Semesterersättning.

Hej!

Ja, det stämmer bra som du skriver. Utbetalning av semesterersättning med semestervillkor 30 är antingen allt eller inget men kan t ex göras månad för månad eller när en anställning avslutas.

Vill man bara betala ut en del av semesterersättningen så kan man använda funktionen och sedan dra av det som inte ska betalas ut. Lönearten för att göra detta avdrag kan förslagsvis vara en kopia av 3232. För att sedan hålla reda på delen som inte betalades ut skulle du kunna skapa en egen ackumulator som du kopplar till avdragslönearten. När denna del sedan ska betalas ut kan du använda samma löneart fast med omvänt tecken då.

Man kan också göra det på andra hållet om man vill. Skapa en kopia av löneart 3232 som du kopplar en egen ackumulator till. Använd alltid denna löneart vid utbetalning av del av ersättningen. När det väl är dags att tömma semesterersättningen så använder du den inbyggda funktionen och sen drar du, med omvänt tecken på lönearten du skapade, av det beloppet som ligger på din ackumulator.

Det var försök till hjälp hur man kan hantera det i dagens version. Om vi kikar på förändring så skulle jag vilja ha lite mer info. När du vill betala ut en del av beloppet, är det ett alltid ett fast belopp som gäller? Eller kan det vara att du vill kunna välja att betala ut för en viss period, exempelvis t o m ett visst datum?

Notera: Det här ämnet skapades från ett reply i konversationen: Betala ut del av sparad semesterersättning går inte! - Lön 600
Foto på Maria 157

Maria 157

• 656 poäng 500 badge 2x thumb
Semesterersättning.

Tack för din hjälp Tobias, men det känns som en nödlösning på ett problem som inte finns i andra program. I mitt fall så begär alltid dom anställda alltid ett belopp från den totala potten. Eftersom dom jobbar olika timmar per månad blir perioderna ojämna och det är svårt att betala ut så.

Notera: Det här ämnet skapades från ett reply i konversationen: Betala ut del av sparad semesterersättning går inte! - Lön 600
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Semesterersättning.

Absolut, hade vart mycket smidigare om programmet höll koll på det. Tack för svaret, har nämligen med oss önskemål sedan tidigare att kunna betala ut för en viss period - så din input lägger jag till i det.

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

På grund av att detta diskuterades i två olika trådar slog jag ihop dem så vi har allt samlat på ett ställe.

/Anna
Foto på Jennie

Jennie

• 2,052 poäng 2k badge 2x thumb
BRA förslag ovan! Jag saknar också denna funktion! Kunna välja en period eller sätta ett visst belopp. 
Foto på Akka

Akka

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Betala ut en del av semesterersättningen - Visma Lön 300/600.

Hur gör vi om vi vill betala ut delar av semesterersättningen?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.