Bruttolöneavdrag/förmån - Visma Lön

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej Jag har en fråga som jag har bollat med Skatteverket men får olika svar från handläggaren och lägger istället ut frågan här. En anställd ska åka på tjänsteresa, han vill uppgradera till Business och ska då stå för kostnaden privat. Vi tar in kostnaden i bolaget, och lägger den kostnaden som ett bruttolöneavdrag på den anställde. Utgår det ingen förmån då? Samma sak med städning och rikskuponger. Tar man först kostnaden i bolaget och sedan lägger ett bruttolöneavdrag på den anställde?/Tacksam för hjälp mvh Ulrika
Foto på Ulrika

Ulrika

• 594 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Laila

Laila

• 12,964 poäng 10k badge 2x thumb
Vet inte om jag tänker fel, men borde det inte vara ett nettolöneavdrag?
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Tänker som Laila.

Om det görs ett nettolöneavdrag, så har den anställde betalat kostnaden själv.

Om det görs ett bruttolöneavdrag, så har företaget stått för del av kostnaden.

//Tina

Foto på Ulrika

Ulrika

Ja det är meningen att det inte ska vara ett nettolöneavdrag för det ska vara mer i typen av löneväxling. Den anställde får ju fördelar i o m att hans marginalskatt ligger på den högsta nivån. Företaget får ju en minskad lönekostnad. Så det är så vi tänker.....
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ulrika!
Kika gärna i vårt supportdokument och på det exempel som finns längst ned i detta. Här har vi ett exempel på omvänd löneväxling. Det låter lite som att det kan vara något sådant du menar.
Det är där först upptaget som en förmån, sedan gjort ett avdrag på förmånen. Därefter registreras ett nettoavdrag för att sedan ta upp beloppet som utökad bruttolön.

Kika gärna på det och återkom om det fortfarande inte riktigt blir som du har tänkt dig!
/Sanna
Foto på Ulrika

Ulrika

Tack men nej jag är mer ute efter ett rent bruttolöneavdrag dvs löneväxling. Min fråga är egentligen om det ska både utgå bruttolöneavdrag och att förmånen ska värderas så att den anställde får betala skatt på det.