Bruttolöneavdrag sjukvårdsförsäkring - Lön

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 vecka sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,  jag behöver hjälp med hur jag gör med en anställd som betalar sin sjukvårdsförsäkring genom bruttolöneavdrag. Den här personen går på 100% provision och jag skriver in månadens lön (efter avdrag av sjukvårdsförsäkringen) direkt på lönespecen i Visma.
Dvs företaget betalar sjukvårdsförsäkringen, den anställde gör bruttolöneavdrag och ska sen betala skatt på denna. 
Tittar nu på på lönespecen och där finns en förmånssumma upptagen, men det blir väl fel?
Den här personen har inte fått denna förmån av arbetsgivaren eftersom det redan har gjorts avdrag för den. Hur löser jag det här?
Och hur backar jag gamla löner där detta ligger på?
Eftersom den här personen har 100% provision så varierar lönen ganska kraftigt månad till månad. Jag brukar göra en skatteuträkning lite då och då för att veta att de ligger rätt till skattemässigt. Men jag kan ju inte lägga på denna förmån på bruttolönen, det blir ju helfel då.
Hjälp!
Foto på Amie

Amie

  • 608 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 3,464 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Amie,


Om personen betalar sjukvårdsförsäkringen genom ett bruttolöneavdrag så tänker jag att löneart 1179 Övrigt avdrag, brutto skulle kunna passa. Lönearten minskar alltså bruttolönen istället för att personen ska förmånsbeskattas för värdet och är som standard inställd på tabellskatt. 


Du skulle kunna kopiera lönearten och döpa om den till något annat och sedan gå in på den anställdes personalkort på flik 3 och kolla om det ligger en förmån där som standard. Du kan då istället lägga in den nya lönearten för bruttolöneavdraget som ett standardlönebesked på den anställde så att det blir rätt framöver.


För att lösa det som har blivit fel på tidigare lönekörningar tänker jag att du kan lägga in samma löneart som du använt tidigare för att registrera förmånen och lägga in samma belopp fast med ett minusbelopp. Personens skattegrundande belopp kommer då minskas med värdet och det i sin tur gör att de skattar mindre på det lönebeskedet du gör rättningen i. Totala förmånen som har angivits på den anställde tidigare kommer även att minskas med beloppet du lägger in i minus på lönearten för förmånen.


Återkoppla gärna om du har ytterligare funderingar!
/Theodor
Foto på Amie

Amie

  • 608 poäng 500 badge 2x thumb
Tusen tack för svaret, har inte hunnit testa ännu men har lite funderingar. 

1. Du menar att jag i lönespecen ska skriva in bruttolönen före bruttoavdraget

2. Jag byter ut lönearten förmån på personens personalkort till den nya lönearten så den hamnar med automatik på lönespecen varje månad.
Här kan det bli problem då de vissa månader inte kan ta ut någon lön, vad gör jag med minussumman då? Eftersom jag jobbar med dessa personer som går på 100% provision i ett separat excelark så drar jag av avdraget där, tar personen inte ut någon lön en månad så får den två avdrag nästa istället. Dvs detta avdrag har aldrig registrerats i Visma utan externt. Går det att hålla reda på manuellt även här? Att jag lägger två sådana rader den månaden personen tar ut lön?

3. Enligt Skatteverket ska även den som har en sjukvårdsförsäkring som betalas genom bruttolöneavdrag betala skatt på förmånsvärdet. Jag förstår inte var den skatten läggs på nånstans när man gör så här.

4. På nästa lön i november rättar jag det felaktiga med att lägga in en extrarad på lönespecen för förmån och anger ett minusbelopp. Påverkar detta tidigare arbetsgivardeklarationer etc, eller blir allt rätt nu?

Många frågor, men det måste ju vara flera än min personalgrupp som går på 100% provision och att månadslönen varierar och ibland blir noll.

Så tacksam för att du ända har svarat mig hitills!

Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 1,306 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Amie,

1. Det är upp till dig vilken löneart som ska ligga först på själva lönebeskedet, det spelar ingen större roll. 

2. Ja du kan sköta det manuellt om du vill, det är inga problem. Du kan dock lägga in avdraget även om det inte finns någon lön att betala ut. Eftersom det inte finns något belopp att göra ett avdrag på så kommer det inte bli ett avdrag utan skapas en skuld till nästa lön som sedan programmet själv håller koll på, denna skuld dras av nästa gång det finns en lön att utbetala. 

3. Om det ska dras skatt på förmånsvärdet så tänker jag att det får bli ett nettoavdrag du gör istället för ett bruttoavdrag faktiskt. Jag skulle rekommendera Löneart 1305 - Övriga Nettoavdrag. Då blir det ett avdrag som den anställde betalar med sin egna lön men efter skatt och arbetsgivaravgifter så skatteavdraget görs på bruttolönen. 

4. Angående arbetsgivardeklarationen så blir totalen för året korrekt, så du gör precis som min kollega Theodor skrev ovan. Däremot så vill jag att du kontaktar skattverket här, hur vill dem att du ska rätta detta? Vill dem att du ska rätta det bakåt i tiden manuellt istället eller nöjer dem sig med att du skickar in denna arbetsgivardeklarationen som rättar det bakåt?
Eftersom förmånen förmodligen kommer ligga med ett minusbelopp i arbetsgivardeklartionen så är detta något du ska kolla upp, jag är osäker på om skattverket kommer godta det i filen nämligen. Vill dem att du rättar detta bakåt i tiden så får du göra det manuellt på skatteverkets hemsida samt lämna i denna arbetsgovardeklartion manuellt. Men framåt i tiden så ska det sedan bli korrekt. 

Hoppas du har fått svar på dina frågor, är något oklart så får du gärna återkomma! 
Ha en fin dag!
/My